Eмисия новини
от 16.00 часа
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Откриха молекула, която възпрепятства стареенето на клетките

Електронно микроскопско изображение на частиците на коронавируса (в жълто), причинител на Covid-19, на фона на инфектирана клетка. Изображение: National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID)

Учени от Федералното политехническо училище в швейцарския град Лозана откриха молекула, която възпрепятства стареенето на клетките, пише БТА като цитира сп. "Нейчър".

Екипът на Мариана Ферецаки наблюдавал молекулите TERRA, разновидност на некодиращите РНК, които регулират дължината и функциите на теломерите. TERRA се натрупват в края на хромозомите и сигнализират за това, че теломерите трябва да се удължат или да се възстановят.

Оказало се, че важна роля при закрепването на TERRA към теломерите играе ферментът RAD51, който участва във възстановяването на повредените молекули на ДНК.

В резултат на активността на RAD51 се образува хибридна молекула РНК-ДНК. По-рано учените бяха на мнение, че този вид реакции, който води до образуването на триверижната структура на нуклеиновата киселина, протича по време на ремонта на ДНК. Изследователите също установили, че късите теломери привличат TERRA много по-ефикасно, отколкото дългите теломери.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
Още от