За почистването на трилогията "Хан Аспарух" са били необходими 2 години и 6 месеца. Екипът на Добромир Чочов в момента реставрира черно белият филм "Привързаният балон" от 60-те години на Бинка Желязкова. Според Чочов няма политика за възстановяване и за бъдещо съхраняване на тази културна памет.
25% от филмовата колекция на Българската национална филмотека е дигитализирана.
"Спасяването на българското филмово наследство и неговата дигитализация са две коренно различни неща. Ние трябва да спасим оригиналите, които са лентите, в които са заснети изходните материали на тези филми. Но това е процес, който трябва да върви успоредно с дигитализацията", каза Антония Ковачева, директор на Българската национална филмотека.
Филмотеките са донор в дългосрочен план за цялостното технологично развитие на дигитализацията на световното филмово наследство, защото те държат оригиналите.
"Ако утре ни дадат 30 милиона, ние не можем да направим нищо веднага, защото това не е да построиш един небостъргач за година и половина. Това изисква устойчиво финансиране в продължение на десетилетия. Това, което се случи във филмотеката в последните 3 години, беше поставено началото точно на това, от 2 години Филмотеката има едно устойчиво финансиране, то не е достатъчно, но устойчиво, което е чудо невиждано в нашата история", подчерта Антония Ковачева.
Кинокласиката на режисьора Георги Дюлгеров по романа на Свобода Бъчварова "Литургия за Илинден" е създадена през 1981 година и е едно от най-мащабните произведения в българското кино.
"Нашите филми, тези, които ние снимахме на лента, с добро качество, няма къде да бъдат видени. Киномашини почти не съществуват, а тези които останаха, са малко и са в окаяно състояние. Затова тази реставрация на филма го връща към оригиналния му вид", каза режисьорът Георги Дюлгеров.
Интервютата и репортажа можете да чуете в звуковия файл.