Eмисия новини
от 23.00 часа
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Как се учи дистанционно медицина и музика

Снимка: Веселина Киричева

Когато през март всички в държавата се поставихме в режим „пауза“, затворихме се в къщите си и изчаквахме тази зараза с коронавируса да отмине, се надявахме през април да се върнем към нормалния си живот. Понеже това не стана, се наложи да действаме.

Всички, дори най-върлите му противници, разбраха, че интернет е шансът да сме свързани, да се виждаме, да плащаме, да работим и най-важното - да се учим. Според статистиката на онлайн платформите за търговия в месеците на затваряне най-търсената стока са били персоналните компютри и таблетите.

Стотици хиляди ученици, студенти, учители и преподаватели забравиха за тебеширите и маркерите, докато инсталираха камери и софтуер за групови срещи.

Дали обаче техниката може да замени учителя 

Мнозина експерти са убедени, че дифузното разпространение на коронавируса беше улеснено от решението за присъствена форма на обучение в българските училища.

Сега се обсъжда възможността в училище да останат само учениците от началния етап, а по-големите и особено гимназистите - да преминат на дистанционна форма.

Университетите също обсъждат резервни варианти - смесена или изцяло дистанционна форма. След УНСС и Русенският университет обяви, че студентите от всички специалности ще преминат на дистанционно обучение в продължение на две седмици до 8 ноември. Този кризисен ход, обаче, не може да се прилага във всички специалности.

Една от тях е медицината.

В това време на пандемия всички видяхме, че професията на лекарите е сред фундаменталните за живота ни. За никого не е тайна, че именно обучението по медицина не загуби ни най-малко от качеството си въпреки сътресенията в държавата ни през последните 30 години.

Проф. Антон Тончев, ръководител на катедра „Анатомия и клетъчна биология“ на Медицинския университет – Варна:

„Медицината не се учи задочно. От общия хорариум в медицината практическите семинари са от порядъка на 75%. В последните години се развихме много по отношение на микроскопските семинари, имаме технология, която позволява с минимална загуба на качеството на учебния продукт, да провеждаме, ако се наложи, изцяло дистанционно“.

Според студентите самата зала стимулира обучението и дистанционното обучение не може да се приравни на присъственото.

Сред другите специалности, за които обучението по интернет е неестествено, е музиката.

„Началото няма как да стане дистанционно, защото децата нямат натрупани навици и умения… Работим чрез записи, не беше загубено времето за по-големите, но за някои, за по-малките беше загубено“, смята Галина Карааргирова от Националното училище по изкуствата в Русе.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

Галина Карааргирова и първокласникът Тони, снимка: Ася Пенчева
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
Още от