Почувствалите неразположение със симптомите на Covid-19 най-напред се свързваха с личните си лекари. Затова често в поликлиниките, вместо да поканят поредния чакащ в коридора пациент, лекарите започват телефонна консултация, при която трябва да разбере как протича болестта и да го насочат към една от трите форми на лечение.
"Най-леко боледуващите, завърналите се от чужбина или тези, при които рутинен тест е показал, че боледуват безсимптомно се насочват към домашен стационар или ако нямат възможност да бъдат изолирани в дома си или нямат близки, които да се грижат за тях, се отправят към хотелите, които по време на епидемията стават хотели - болници" това разказва в "Преди всички" управителят на един от тях - Нисим Варсано.
"Инфектираните се настаняват в стаи по двама и имат ангажимент да ги почистват сами. Те нямат право да използват басейните и сауната. Фитнесът, боулингът и другите зали за индивидуална физическа активност са отворени, но при спазване на физическа дистанция. Същото е изискването при ползването на общата столова. Престоят се заплаща от здравните застраховки.
За по-тежко болните се подбира дали да бъдат при домашен стационар или в болница.
От 15 години съществува системата от центрове за медицинска помощ по домовете. Тя е създадена, за да разтовари болниците от несвойствените болни, но и предлага всекидневна помощ на болните вкъщи: от началото на лечението до пълното оздравяване, (включващо и помощ при рехабилитация).
За самите болни ползване на услугите на центъра е безплатно, ако не се смята символичният наем за някои от съоръженията за обзавеждане на дома като болнична стая.
"Във всяка от болничните каси освен личните лекари има и служба за дистанционен лекар. По симптомите те определят тежестта на заболяването и насочат болния. При нас постъпват сигналите за средно тежко болни.", каза в "Преди всички" д-р Итамар Офер, директор на Медицински център „Цабър“, който работи и с четирите болнични каси на Израел.
"До половин час екип на подвижната ни лаборатория е в място. Прави се бърз тест и се взема кръв за по-точния, но по-бавен тест. В колите разполагаме с портативен рентген. Този първи екип разговаря и с близките, които би трябвало да се грижат за болния. На разположение сме 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. Не консултираме, а лекуваме", посочи още специалистът. И допълни каква е организацията:
"Повечето от лекарите и сестрите са работили или работят в болници или поликлиники. Изкарали са и допълнителен курс при нас. Ако в течение на няколко дни положението на някой се влоши, освен че му се назначава лечение, той се свързва с апаратура, която би ни дала сигнал за влошаване и лекаря за броени минути ще е при него.
Ако състоянието се усложни още - следва хоспитализация. Около 20 на сто от болните са за настаняване в болница, с въвеждането на нашия начин на лечение, си остават вкъщи. Така освобождаваме болнични легла, пациентите ни получават индивидуална помощ, без да се разделят с близките си. Далече са от вътрешно болничните инфекции и от опасността за заразяване от други болести."
Още по темата в звуковия файл.