Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Може ли да има дистанционно обучение, но присъствено изпитване

2
Снимка: Веселина Киричева

"Ако училищата решат следващите седмици да провеждат дейности по интереси, проектни дейности, всякакъв тип занимания в електронна среда, да отложат учебните седмици за юни месец. От 1-ви до 6-и клас имаме две седмици маневреност през юни месец", заяви министърът на образованието Красимир Вълчев. 

"Ние, учителите, няма как да подкрепим такова предложение, защото показва, че хората, които са го предложили, никога не са влизали в час и не познават какво представлява психологията, обучението и възпитанието на децата", каза пред БНР Яна Шишкова, преподавател в 138-о училище в София и член на групата във Фейсбук "Учители за силно българско образование", в коментар на обмисляното от МОН удължаване на учебната година с две седмици за учениците от 1-ви до 6-и клас през юни.  

Тя подчерта, че учителите вече имат достатъчно опит с дистанционното обучение и уточни, че многократно са предлагали на МОН да се провежда дистанционно обучение, но с присъствено изпитване по график:

"Да събираме много малки групи деца и да ги изпитваме присъствено, защото когато знаеш, че присъствено ще те изпитват и няма как, трябва да го направиш и да се подготвиш за определено време, а няма да можеш да преписваш, тогава се мобилизираш и учиш зададения материал".

Снимка: Веселина Киричева
Според Шишкова се върви изцяло в погрешна посока, защото дистанционното обучение не е пожелание, а абсолютна нужда, с оглед на случващото се в държавата:

"Никой от нас, колкото и да искаме да учим присъствено, няма как да противоречи на заповеди на здравните власти. Това, което трябва да направим, е да създадем график на присъствени изпитвания за децата и по този начин можем да редуваме дистанционно с присъствени изпитвания. Така да компенсираме всички проблеми на дистанционното обучение". 

Според Антонина Кенова, родител на дете в подготвителна група и на дете със специални образователни потребности, родителите и учениците не са подготвени от понеделник да преминат на онлайн обучение:

"Не е помислено родителите как ще се справят с грижите за децата им. Имам познати учители, които се чудят как ще се справят с преподаване от вкъщи, при положение че децата им няма да могат да ходят на детска градина".

По думите на Кенова един месец не ходене на училище на дете със специални образователни потребности може да го върне назад в постиженията, до които е достигнало:

"Родителите сме изоставени извън дистанционното обучение, цялостно, а сега - по време на дистанционното обучение, поне да ни оставят индивидуалните частни терапии на децата със СОП, за които ние плащаме. Говорим за психичното здраве на тези деца". 

Кенова изказа мнение, че трябва да има двуседмична ваканция сега за всички, за да могат да се успокоят и пренастроят, защото стресът, според нея, е голям. Тя беше категорична, че не за всички ученици трябва да има удължаване на учебната година, а да се подходи индивидуално според нивото на усвояване на учебния материал от всяко дете.

БНР
В предаването "12+3" Огнян Исаев, директор на Програма "Образователни възможности и постижения“ към Тръста за социална алтернатива, коментира, че решенията трябва да се вземат след направен дълбок анализ и да се направят компенсиращи програми и механизми:

"Да се помисли дали да не се обявят частично нулеви месеци, защото не мога да се съглася, че начинът на онлайн преподаването е добре адаптиран от някои учители. Те продължават да преподават все едно са в класна стая, а онлайн така не се преподава". 

Според него трябва да се забави вземането на нови уроци, защото механичното преминаване от урок в урок не означава, че ученикът е усвоил необходимите знания и умения от съответния урок.

Исаев беше категоричен, че изпитването е само един от показателите, които валидират усвоените знания: "Присъствената форма на обучение има също и други цели - социализация, възпитателен процес, които трябва да се вземат предвид".

По думите му все още не е решен проблемът с мобилните устройства на деца от уязвими социални групи и подчерта, че от МОН все още говорят в бъдеще време във връзка с осигуряването на достъп на тези деца до средства за дистанционно обучение. Той предложи да се обособи в МОН едно звено, което да се занимава само с дистанционното обучение.

Интервюто на Снежана Иванова с Яна Шишкова, Антонина Кенова и Огнян Исаев в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл. 

БТА

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия