В галерия-книжарница „София Прес" бе представена изложбата от лендарт пленера "Между пясък и пяна", който се състоя през лятото в Китен и в който взеха участие девет творци.
Арт-събитието има за цел да срещне артисти от различни страни с различна художествена концепция. Да събере традиционни художници с концептуалното изкуство, да провокира у различните хора определена артистична реакция, да реализира различните произведения като веществена визуална емоция.
В лендарт пленера взеха участие: доц. д-р Анна Цоловска, доц. д-р Ана Милованович (Белградски университет), проф. д-р Бисера Вълева, гл. ас. д-р Венцислава Стоянова, докторант Виолета Апостолова, ас. д-р Красимира Дренска, докторант Марина Александрова, проф. д-р Орлин Дворянов, ас. д-р Цвета Петрова.
"Усещането по време на Covid-19, по време на пандемия, тогава когато изложбените зали бяха дълго време затворени, наистина е невероятно", каза доц. д-р Анна Цоловска.
Проф. д-р Бисера Вълева, преподавател по визуални изкуства в Софийския университет "Св. Климент Охридски" допълни:
"Изложбата се подчинява на философията на Халил Джубран, тъй като това е пленер, проведен на морския бряг и изложбата се казва "Между пясък и пяна" по едноименното му съчинение. Всеки от авторите, както аз, така и всички останали интерпретират, запечатват тази ефимерност, защото на морския бряг художникът се намесва до една степен, но той приема и съавторството на стихиите".
Проф. Орлин Дворянов, преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски" изтъкна:
"След като лендарт е споменат като форма на изява и нещата стават спонтанно до голяма степен, няма предварителни проекти, които да занесем на морето на този пленер, а по-скоро са инспирирани от ситуацията, в която попадаме".
Докторантът Виолета Апостолова подчерта:
"Смятам, че всички можем да се справим с тъмната страна на самите нас, която може би и около пандемията се появи. Фактът, че всички останаха сами със себе си и се обърнаха навътре".
Според ас. д-р Цвета Петрова лендартът е преживяване:
"Да градиш триизмерността е нещо прекрасно, беше страхотно преживяване. За мен тези работи са много лични, те са свързани с мои лични преживявания".
"Моята инсталация е базирана на мотиви от българските народни шевици, по-специално на Маказа, който е натоварен със символиката на обединяването на различни начала", сподели ас. д-р Красимира Дренска, преподавател по визуални изкуства в Софийския университет "Св. Климент Охридски".
Марина Александрова пресъздава три композиции, които е представила на изложбата:
"В работата, която реализирах на пленера в Китен, изследвах динамиката и статиката в пътя, пътеката, подслона, като едни композиции, които могат да бъдат изследвани динамично в една среда, която ние не можем да предвидим, каквато е природната".
Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.