Eмисия новини
от часа

До часове марсоходът на НАСА "Пърсивиърънс" трябва да кацне на Марс

Снимка: ЕПА/БГНЕС

След няколко часа ще стане ясно дали марсоходът на НАСА "Пърсивиърънс" (Perseverance - "Упорство"), ще осъществи една от най-трудните задачи в космонавтиката - кацане на повърхността на Марс с няколко неизвършвани никога досега маневри.

След седеммесечен воаяж в открития Космос най-драматични ще са така наречените "седем минути ужас", през които марсоходът ще се спусне на повърхността на Марс през горните слоеве на атмосферата:

"Ще доближим планетата само със силата на гравитацията със скорост от 19 000 километра в час. Трудното е да намалим до само няколко мили в час, за да може апаратът да кацне внимателно и по безопасен начин. Това трябва да стане самостоятелно за около 7 минути. "Пърсивиърънс" трябва да се пребори сам докато стигне повърхността", обясни Мат Уолъс от НАСА.

Вероятността за успех на мисията е 50 процента.

Марсоходът на НАСА 'Пърсивиърънс'

Точката на кацане е в кратерът на Джезеро, който в миналото е предсатвлявал езеро с дълбочина 500 метра, от което е потегляла мрежа от реки. Там учените се надяват да открият във вкаменелостите следи от микробен живот отпреди милиарди години.

"Пърсивиърънс" ще вземе проби от скалите на Червената планета. Две бъдещи мисии през следващото десетилетие ще трябва да върнат пробите на Земята. Това ще са първите образци от друга планета, с които ще разполага човечеството:

"Събирането на тези проби е първата стъпка от една от най-трудните мисии, предприемана някога. Тя се опитва да допринесе за отговор на въпроса, който ни съпътства от много векове: сами ли сме във Вселената?", заяви Томас Зурбухен - асоцииран администратор в дирекция "Научна мисия" на НАСА.

"Пърсивиърънс" е оборудван с редица инструменти, включително устройство за преобразуване на въглеродния диоксид в атмосферата на Марс в чист кислород.

"Това ще бъде много полезно за астронавтите в бъдеще, защото така няма да се налага те да носят голямо количество кислород с тях - както за да дишат, така и като гориво, за да напуснат Марс", поясни Кенет Фарли от НАСА.

Миналата седмица в орбитата на Марс навлязоха апарати на Обединените арабски емирства и на Китай, която ще спусне през май или юни марсоход към повърхността.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Горещи теми