Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Геймификацията завзема все повече територии

| обновено на 29.03.21 в 09:43

Образователна мобилна игра – Space patrol, чието действие се развива в космоса, а като тестери са участвали ученици от бургаското иновативно ОУ „Александър Георгиев – Коджакафалията” разработи български екип. Играта е създадена в партньорство с доц. Камен Козарев от Института по астрономия с Националната астрономическа обсерватория на БАН.

Играта няма комерсиална цел и е сред малкото такива, каза за Радио Варна управителят на компанията разрабочик Kwaba Никола Георгиев. Играта няма комерсиална цел, а създаването ѝ е финансирано изцяло от фондация „Лъчезар Цоцорков“.

Целта е да насърчи развитието на т.нар. меки си умения (soft skills) сред децата - критично мислене, работа в екип, любопитство и лидерсто, уточнява Георгиев, според когото навлизането на все повече геймификаци (игровизация) като метод е естествена процес и етап от еволюцията ни.

В един съвсем близък момент, почти всичко около нас ще се базира на геймификация, дори и ние да не си даваме сметка. Игрите ни помагат да учим по-лесно, да разботим по-оптимално, да сме по-производителни, пояснява Георгиев.

Целият разговор с Никола Георгиев може да чуете в звуковия файл.

И още.
Според американският учен и дизайнер на игри Ерик Зимерман във времето, в което живеем, изкуството, дизайнът, развлечението, търговията и образованието все повече ще придобиват чертите на игра, а разширяването на обхвата на гейм културата (от англ. game – игра) ще оказва влияние върху всички аспекти на живота. Подобна е оценката на проф. Хенри Дженкинс, според когото видеоигрите ще бъдат изкуството на XXI век, посочват от Коалицията за медийна грамотност.
През последните две десетилетия се наблюдава значително увеличаване на общността на изследователите, изучаващи компютърни и видеоигри. Тези изследвания обхващат широк спектър от теми като кои са причините игрите да се привлекателни за толкова много хора, какви са ефектите върху индивида и обществото от появата на тази развлекателна култура и начините, по които игрите могат да пресъздават света.
Видеоигрите са една от 12-те области на грамотност, които съставляват рамката за медийна и информационна грамотност на UNESCO. Видеоигрите е един от най-комплексните компоненти на тази рамка, тъй като могат да съдържат елементи от всички останали медии и изискват активно участие. Те са едновременно културен, медиен и технологичен продукт, развиват цифровите умения, но също така критичното мислене, способността за вземане на решения и културата на участие.
Още през 2008-2009 година Европейската федерация за интерактивен софтуер си сътрудничи с European Schoolnet за провеждането на изследване на употребата на видеоигрите в училищата в Европа, в което вземат участие повече от 500 преподаватели от осем държави от ЕС – Дания, Испания, Франция, Австрия, Италия, Великобритания, Нидерландия, Литва. Повече от 90% от преподавателите сочат, че видеоигрите категорично имат свойството да мотивират учениците или най-малкото допринасят за това.
В България опитът по отношение на използването на видеоигри в учебния процес и по-специално за развитието на критично мислене и медийна грамотност е оскъден. През 2017/2018 година ОУ “Александър Георгиев-Коджакафалията”  в Бургас внедрява успешно Minecraft като образователен инструмент.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!