Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нов албум запознава меломаните с музиката на фамилия Кожелух

В предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт" имаме удоволствието да представим премиерно за България новия музикален проект на швейцарския ансамбъл "Камерата Русо", воден от Леонардо Муции, в който звучат произведения на малкопознатите композитори от Бохемия Ян Антонин Кожелух и неговия малко по-млад братовчед Леополд Кожелух - съвременници на виенските класици Хайдн, Моцарт и Бетовен, дори с една интересна подробност - Леополд Кожелух е наследник на Моцарт като капелмайстор и дворцов композитор във Виена от 1792 до смъртта му през 1818 г.

Леонардо МуцииМаестро Леонардо Муции е отдал доста от времето си, за да преоткрие и пресъздаде заедно с колегите си този изчистен, елегантен, галантен стил. Неговият ансамбъл от елитни музиканти, който репетира в Базел, използва инструменти от епохата - щрайхът е с кожени струни и старинни лъкове, а духовите инструменти са натурални. 

“Това, което се опитваме да правим с този оркестър, е да откриваме нов репертоар. Разбира се, ние изпълняваме Моцарт, Хайдн и всички велики композитори от класицизма, но се стараем да акцентираме и върху автори и музикални творби, които не се изпълняват често. Това означава, че работим със специалисти -  изследователи и музиколози - търсим партитури, които, според нас, заслужават да бъдат преоткрити и изпълнявани. Важно е да отбележа, че "Камерата Русо" е насочен към класическия репертоар. Най-често ансамблите, които свирят на старинни инструменти, се концентрират върху барока, но не са толкова много тези като нас, които свирят класика и романтика. Естествено, романтичният репертоар изисква по-голям състав, което води и до по-големи финансови нужди, но с класическия репартоар ние се справяме чудесно.”

Маестро Муции разказа и как се е стигнало до издаването на албума с произведения на фамилията Кожелух за Sony Classical:

Серджо Ацолини“Идеята за този компактдиск беше на Серджо Ацолини - изключителен фаготист - солист и виден професор в Музикалната академия в Базел, където е базирана и "Камерата Русо". Той се е насочил към бароков и класически репертоар, който изпълнява на оригинален фагот от XVIII век. Решихме да изградим програмата около фамилията Кожелух, която има специлно място в историята. Името Ян Антонин Кожелух е било дадено на двама души, и двамата - композитори от Бохемия. Братовчеди са били, с около 9 години разлика във възрастта. По-младият е учил при по-възрастния, затова като стил са много близки. Дори когато слушаме музиката им, трудно бихме определили кой от двамата е авторът. Много си приличат. Но по-младият Кожелух напуска Прага и заминава за Виена, където решава да промени името си на Леополд. И оттам нататък вече става по-лесно да се разграничи чия е композицията, защото преди това е почти невъзможно.”

“В албума записахме Концерт за фагот в До мажор от Ян Антонин Кожелух, който е добре познат на фаготистите, защото те нямат чак толкова много солов репертоар. Ние открихме и втори Концерт за фагот - в Си-бемол мажор, но от Леополд Кожелух. И това е световна премиера на запис - можете да чуете творбата за първи път именно в този компактдиск. Добавихме и Концерт за обой от Ян Антонин със солист Джовани Де Анжели и за финал - Симфония в Сол мажор отново от Леополд Кожелух - в типичния стил от романтизма “Sturm und Drang” ("Буря и натиск") - наистина това е нещо, което си струва да се чуе, според мен.”

Интересна подробност в работата на диригента Леонардо Муции е, че когато подготвя непознати произведения, често попада на неиздавани манускрипти и се налага да съставя и отпечатва партитура и щимове за оркестъра. Но музикантите от "Камерата Русо" са свикнали бързо да четат и ръкописни ноти.

Камерата Русо“Проблемът е, че често нямаме партитура - такъв беше случаят с До-мажорния концерт. Трябваше да си напечатаме партитура, защото не можехме да разчетем оригинала. Вече имаме тези ноти и можем да ги изпълняваме. Случва се щимовете за различните партии да са много чисто изписани и да може да се свири директно от тях, но понякога се забелязва, че са писани много набързо и липсват важни графични детайли. Не са точни и изпълнителите трябва да решат какво да изсвирят. Не е същото, ако имаш отпечатани щимове - с ясни ноти и динамики.”

Леонардо Муции сподели още, че държи преди да запише една програма с "Камерата Русо", първо да я представят на публиката с концерти. Маестрото е убеден, че Концертът за фагот на Ян Антонин Кожелух не отстъпва по нищо на този от Волфганг Амадеус Моцарт, даже напротив.

“Не трябва да се поддаваме на предубеждението, че когато една творба не е открита и изпълнявана в наши дни, значи не е хубава” - убеден е Леонардо Муции.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени