Eмисия новини
от 23.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Откриха първият интерактивен музей на физиката в България

На 25 април физикът Теодосий Теодосиев откри първия интерактивен музей лаборатория в България. Kметът на район „Лозенец“ инж. д-р Константин Павлов  присъства на празничното събитие. Гостите  наблюдаваха безплатно експерименти по физика и химия, подготвени от Университет за деца, който е създател на музея.

В интерактивния музей „Лабораторията на Флориан“ младежи над 12-годишна възраст, учители и семейства, разкриват основни принципи на STE(А)M науките. В ролята на изследователи посетителите се изправят срещу различни предизвикателства и боравят с опитни установки, за да разгадаят мистериозното изчезване на физика Флориан.

“Интерактивният музей е най-новият ни проект. Това е една лаборатория, на един учен, който се казва Флориан и който е живял и откривателствал дълги години, но в един момент изчезва, защото е отвлечен и след години откриват лабораторията му  разбират, че той е бил затворен в една лаборатория, в която е измислил разни експерименти, правил е научни открития и в този музей-лаборатория се влиза от младежи най-вече от 12-годишна възраст нагоре.

Концепцията е малко като на нашумелите ескейп стаи и научен музей, в който влизаш прави научни опити един след друг и се мъчиш да откриеш историята,както и историята на науката, да научиш нещо за тези феномени и явления и така да се провокира въображението на младите да откривателстват и да търсят наука повече”, казва Явор Киряков - управител на Университет за деца.

“В Швейцария има един знаменит музей на техниката, в който има надпис “Задължително да се пипа”, така че швейцарец като се заведе там детето, то има възможност да пипне и да пробва на практика всяко устройство как работи.

Едно дете, което е гледало “Аватар” е много трудно да бъде очудено с нещо виртуално, но когато опре до нещо реално е друго. Това, което вълнува едно дете е реалният свят с всички неща, а не виртуалните неща от екрана. Когато с поялника направи нещо, това е съвсем друга висота на изживяване”, допълва Теодосий Теодосиев, уважаван български физик и талисман на музея.

Университет за деца е водеща обучителна организация с над 7-годишен опит в организирането и провеждането на курсове, работилници, научни демонстрации и летни академии в сферата на STE(A)M науките.

Чуйте в двата звукови файла разговорите на Луиза Лазарова с Явор Киряков - управител на Университет за деца и Теодосий Теодосиев, уважаван български физик и талисман на музея.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.