Eмисия новини
от 09.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Подкастът въздейства емоционално и носи добавена стойност

Ива Григорова
Снимка: Луиза Лазарова
До преди няколко години голяма част от хората в България не знаеха какво означава подкаст, а аудиторията на този формат беше лесно преброима. Само за няколко месеца обаче, слушането on demand („при поискване“) набра огромна популярност. Позитивите не са тайна за никого – слушаш каквото, когато и както си поискаш, без ограничения във времето и пространството.

Да си припомим откъде идва името подкаст (Podcast) - от iPod (името на популярния музикален плейър на Apple) и broadcast (което означава „предаване“ или „излъчване“). За създател се води журналистът Бен Хамърсли, който в своя статия от началото на 2004 г. се пита как да бъде наречено това ново явление. Първото радиошоу, записано и форматирано като подкаст, започва едва 4-5 месеца по-рано.

Днес подкастът се вписва перфектно в забързания дигитален свят. Подкасти с различна насоченост и съдържание, завладяват аудиторията с палитра от интересни теми. Колкото и подценяван в началото, форматът се доказа като изкуство с висока добавена стойност.

„Аудио съдържанието и подкастите набират скорост и в България. Това е тенденция в чужбина от години. Пандемията, колкото и да не звучи добре, подпомогна този бум на слушането. Слушането на подкасти помага на хората да намерят себе си, да потърсят човек, който споделя тяхната гледна точка и то, докато се занимават с други неща.

Заедно с домашните задължения, всеки има възможност да чуе нещо ново и интересно, например за майчинство, финанси и др. Може да се намери съдържание, което наистина да те обогати, а и да намериш съмишленици“, коментира Ива Григорова, управляващ директор в MSL, Publicis Group Bulgaria.

Силата на звука и аудиото въздействат върху аудиторията безспорно по различен начин, по-интимен от видеото, по-чувствен, по-близък. 
„Чрез слуха, хората възприемат информацията емоционално. Това е важно в бранд комуникациите. Гласът зад подкаста задава атмосферата, тона, създава публиката.

Аудитото е дълъг формат и можеш да разкажеш цялата история, дългосрочно да повлияеш върху хората. Аудиторията е лоялна, тя се връща да слуша, сваля епизодите, връща любимите си моменти. Лоялността работи за нас дългосрочно, помага за създаване на имидж.

Подкаст съдържанието се разпространява и между приятели. Връзката с аудиторията е плюсът на аудиото, подкастът е позитивен за родителите например, докато вършат ежедневните си дейности“, казва още Ива Григорова.

Освен за забавление, подкастът може да се използва и за ефективна бранд и маркетингова комуникация.

„Подкаст съдържанието за брандовете трябва да е част от цялостната комуникационна стратегия на комапнията. Така се работи дългосрочно върху имиджа. Посланията трябва да са правилно поднесени в подкаст, който е близък за тяхната аудитория, да отговаря на ценностите им.

Необходимо е да се направи диалог, трябва да присъства експерт. Има компани, които правят подкаст съдържание за служителите си, защото по този начин работещите се ангажират с индустрията и работата. Има различни рекламни формати, които прекъсват съдържанието, те могат да бъдат превъртяни. За да е по-въздействащо, рекламата трябва да е част от разговора и от бранд посланията”, добави Ива Григорова

Чуйте подробности в разговора на Катя Василева с Ива Григорова.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.