Eмисия новини
от 04.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Гергин Борисов: Моторизацията в София е симптом на проваленото управление

Зоните за платено паркиране не бива да са инструмент за печалба, а политика за намаляване на зависимостта от автомобилите

Гергин Борисов
Снимка: Борислава Борисова

„Моторизацията в София е симптом на проваленото управление. Ние не можем да продължаваме с такова темпо.“ Това коментира в интервю за БНР Гергин Борисов от „Спаси София“.

В София има огромен недостиг на нормални пешеходни пространства. Градът изпуска шансове да създава нормална среда, а има нужда от тази среда, подчерта той.

Градовете, които отиваме да видим, снимаме се и пускаме селфита колко ни е хубаво, са градове с обширни пешеходни зони, изтъкна Борисов в предаването „Преди всички“.

Това са градове, в които най-големите, най-скъпите търговски улици, улици за забавления, са пешеходни.“

„Всички областни градове в България, без София, имат огромни пешеходни зони, пълни с живот, на които също не живеят хора“, допълни Гергин Борисов.

Преди 10 години зоните за платено паркиране бяха създадени, за да демотивират хората, които не живеят в центъра, да идват там с автомобили. Тези зони обаче по думите му са се превърнали в касичка за пълнене на бюджета на Центъра за градска мобилност.

„Ако искаме зоните да бъдат наистина механизъм, който да демотивира хората да идват с коли в центъра, трябва да има квота за живущи. По този начин местата в зоната рязко ще намалеят за приходящи, а живущите в зоната ще имат предимството на плащащи си. Защото в момента те са на равна нога с всички.“

Зоните не са инструмент за печалба. В момента са, но не трябва да бъдат. Те са политика за намаляване на зависимостта на софиянци от автомобилите. В центъра на София вече има четири метролинии, почти всички трамваи се движат през центъра и в центъра, има автобуси, има тролейбуси“, подчерта Борисов.

80% от преминаващите по улица „Шишман“ в центъра на София са пешеходци, цитира данни от две изследвания Гергин Борисов. 

„Които минават по тротоар, който е две плочки и половина. Цялото останало пространство е за автомобили. Това справедливо ли е? 20% от ползвателите да използват 80% от площта и обратното.“

В средносрочен план „Шишман“ трябва да стане пешеходна улица, категоричен е Гергин Борисов. От „Спаси София“ смятат, че при вече започнал ремонт за 4 милиона лева е добре улицата да се подготви за това.

„Тя да се изпълни по начин, който, когато утре успеем да убедим живущи и успеем да се сдобием с администрация и общински съвет, които не са патологично изостанали, да направят „Шишман“ пешеходна улица, да можем това да го направим, без да даваме още 4 милиона.“

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.