Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нов музей за съвременно изкуство „la Bourse de Commerce“ отвори в Париж

Снимка: ЕПА/БГНЕС

84-годишният френски милиардер и голям колекционер на съвременно изкуство Франсоа Пино най-накрая постигна целта си. На 22 май той откри своя нов музей за съвременно изкуство – la Bourse de Commerce. Това е сградата на бившата търговска борса в Париж (склад за зърно и брашно), строена през 60-те години на XVIII век на мястото на бивш дворец на Екатерина Медичи. Заоблената ѝ форма, вдъхновена от римската архитектура, не е съвсем необичайна за Париж. 

Намерението на Пино да създаде огромен музей в Париж, който да помещава колекцията му от 10 хиляди произведения на изкуството, е отпреди 22 години. Всичките му усилия, търпение и цената от 194 милиона долара явно си заслужават – по думите на посетилите вече музея. Малко хора досега са имали възможността да се възхищават на широката 70 м и висока 35 м зала със стъклен купол почти с размерите на купола на Пантеона в Рим. Той е украсен със стенописи от XIX век, наскоро реставрирани и изобразяващи търговията на петте континента.

Японският архитект - минималист Тадао Андо, вече канен от френския милиардер за венецианските пространства Пунта дела Догана и Палацо Граси, тук в Париж издига деветметрова вътрешна ротонда от светлосив бетон със спираловидно извиващо се стълбище, отвеждащо към горните странични изложбени зали.

Невероятна реставрация и концепция за представяне на изкуство, постигаща усещането за медитация, една архитектура на абсолютното щастие.

Влизайки в ротондата, човек е обзет моментално от обилното осветление, идващо от купола и падащо върху гигантско восъчно копие на „Похищението на сабинянките“ на флорентинския скулптор от XVI в. Джамболоня, създадено от Урс Фишер (Без заглавие, 2011–2020). Идеята е всеки ден в него да се вкарват запалени фитили, които ще стопяват скулптурата постепенно през следващите шест месеца, докато тя изчезне напълно. Тази работа е била представена за първи път преди десет години във Венецианския Арсенал и е оставила силен отпечатък тогава на зрителите, но сега това ново пространство като че ли ѝ предава друг смисъл. 

Чуйте повече за новия музей в разказа на българския художник Николай Панайотов, който живее и работи в Париж.

Снимки – ЕПА/БГНЕС
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна