Държавните дружества "Автомагистрали" и Държавната консолидационна компания са служили като схема за избягване на обществени поръчки по възлаганите от тях дейности за строителство на магистрали и язовири. Това обявиха на съвместна пресконференция служебните министри на икономиката и регионалното развитие Кирил Петков и Виолета Комитова.
Необходимо е да се върнат обществените поръчки като начин на възлагане на дейности от дружествата на малки и средни предприятия, а не на няколко големи компании. Досегашният модел е елиминирал пазарния принцип, подчерта министър Комитова:
"Ние сме пренебрегнали конкуренцията. Една фирма, която за една нощ получава сто милиона - имаме такъв случай в "Автомагистрали" - аванс, тя как ще се състезава с другите фирми на пазара?! Затова ние смятаме, че в тези процеси трябва да участват много повече компании, които са малки и средни предприятия".
Министър Кирил Петков даде пример със строителството на 416 язовира, при които 86 процента от договорите са сключени със 7 компании:
"Тези 416 язовира могат да имат 416 проекта, 416 надзора, 416 компании, които строят. Това са 1200 компании. В момента имаме 7!".
Целта е развиването на малкия и средния бизнес, допълни Петков:
"От тук нататък посоката не е само да сме сигурни, че обществените поръчки са направени по честен начин, но има и компонент за икономическо развитие. Тези 1200 компании щяха много добре да се финансират, потенциално, с кредити от Българската банка за развитие, например".
Назначени са проверки на опасните свлачища и язовири, съобщиха още служебните министри. Към момента един от най-опасните язовири у нас е "Бързина", уточни Петков.