Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо Витоша изглежда недостъпна за софиянци?

Снимка: БГНЕС

“Витоша за София е това, което е Везувий за Неапол. С тези думи на австрийски архитект от XIX век Любомир Попйорданов от Сдружение “Планински водачи и приключенски туризъм” посочи стойността и значението на планината за столицата ни.

"Тази планина, която е истинска благословия, че я имаме, някак си не я искаме. Няма такава столица в Европа, където да можеш да правиш толкова приключенски неща - летене, катерене, пещери (тук се намира най-голямата пещера в България - “Духлата”).

Има мечки, имаме над 200 вида птици, има ендемични видове растения. Но в същото време имаме и тази недостъпност. Човек трябва да иска, за да отиде на Витоша. Това казва в ефира на Радио София Любомир Попйорданов.

Според него проблемите с планината и нейната недостъпност опират до собствеността - дали е на “Лифтови съоръжения”, дали са неуредени права на пътната инфраструктура, която се води горски пътища. Тази собственост трябва да се преуреди.
Лифтовете - Княжевският, Драгалевският, Симеоновският, очевидно са в тежко състояние, трябва да се сменят.

В същото време планината предоставя едно от най-добрите места за летене с парапланер, може да се практикува и планинско бягане.
“Потенциалът на планините около София е изключителен”, казва той.

Заради всички тези трудности около достъпността на планината Витоша, е станала не толкова популярна през последните години и не привлича столичани по начина, по който може. Една от причините за това, е че липсва визия на Столичната община за развитието на Витоша.

“В последните няколко месеца направихме неща, които години не са правени, а някои и никога не са правени. Например възстановихме транспортното обслужване до планината с автобуси и през седмицата", обясни Симеон Колев от Столичния общински съвет.  

В същото време обаче най-лесният, удобен и приятен начин за достъп до планината са лифтовете, но от трите лифта работи само един и то с намален капацитет, защото вече е твърде стар.

Симеон Колев допълни също, че в най-напреднал етап в посока на въвеждането му в експлоатация между начална станция до средата на маршрута - “Бай Кръстьо”, е Драгалевският лифт, като очакванията са до края на юли месец да има конкретно техническо решение.

“Витоша ски” ще изградят нов лифт, използвайки съществуващите стъпки (бетонните фундаменти, от които излизат стълбовете) на стария лифт, обясни Симеон Колев. Според него един от проблемите, който спира развитието на планината е, че Витоша има приет план за управление от 2005 г., който обаче е много консервативен.

Още по темата чуйте в дискусията с водещ Константин Лавсов в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна