Илиан Петров е колоездач, от онези, които обичат да карат велосипеди, но не само за удоволствие, а и като начин за придвижване. За него каузата за бул. „Витоша е битка:
„Когато се решаваше булевард „Витоша“ да бъде абсолютно пешеходен, нямаше широко обществено обсъждане. Значи, това е главната улица в града и би трябвало да се обсъди от доста голям кръг от хора. Този проблем, естествено, Столичната община тогава си направи обсъждането по някакъв начин, на който са отишли само заинтересованите и тесен кръг от НПО-та и граждани“, каза пред БНР Петров и доплни:
„Булевард „Витоша“, според мен, задължително трябва да пропуска и велосипедисти. В момента животът на велосипедистите е поставен в опасност, докато се обикаляме булевард „Витоша“ в съседните преки. Столичната община нарушава правото ни на свободно придвижване и нарушава правото ни животът ни да е в безопасност. В посока Съдебната палата всичките успоредни преки се задръстван в „Алабин“. Велосипедистите, които се опитваме да минем по оста север-юг, трябва да направим завой на 90 градуса по „Алабин“, където е пълно с трамваи в това посока и винаги има коли", разказа за перипетиите на велосипедистите Петров.
„Проблемът със свързаността на велоалеите е съвсем отделна тема. Няма отсечка, която да свързва северната велоалея, която минава от квартал „Надежда“ към гарата, с южната част, която отива към „Южен парк“ и „Лозенец“ и другите квартали. Късият участък по самия булевард „Витоша“, който е пешеходен, не е нужно да е бърз участък за велосипедисти. Там велосипедистът и с 5 километра в час да се движи и аз държа да има някакво ограничение там.
Да, но задължително трябва пешеходците на „Витошка“ да останат с предимство. Велосипедистите да се съобразяват с тях и да не се развиват високи скорости. И това трябва да се контролира всеки ден", смята още любителят на колелото.
На запитване на „Хоризонт“ от Столична община по темата от две седмици отговор все още няма.
Според Илиан Петров пред общинарите и наемателите на заведенията обаче стои важният въпрос как трябва да се възприема градската среда:
„Ще направим подписка, входирана в Столичната община. Тука не става дума за насъскване пешеходци срещу велосипедисти. Става дума да обясним на пешеходците, че ние искаме едва една шеста от булеварда, че обещаваме как да се придвижваме там".
"Ние от дълго време очакваме алтернативен маршрут на бул. "Витоша", а съседните улици не са подходящи", коментира темата пред БНР Иво Делин от "Велоеволюция".
"Ние от сдружението не сме изостаили този въпрос, изостави го Столична община, като преди да се премахне велоалеята по бул."Витоша" в пешеходната и част, това беше вторият най-натоварен маршрут от велосипедисти в София", припомни Делин:
"Настоявахме да се направи велосипедно трасе, обхождащо пешеходната част, но тогава почна строежът на метрото, и там беше затворено за три години. Направи се една противоположна велоалея, но тя не може да се ползва", смята още Делин.
А как ще бъдат общетени собствениците на автомобили във Варна, след като преди дни заради поройните дъждове, върху колите се срути велоалея и подпорна стена в морския град: