Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Рестартирай Европа"

Механизмът за свързване на Европа – подобряване на инфраструктурата

Снимка: архив


Европейският парламент одобри в началото на месец юли Механизма за свързване на Европа. С 33,7 млрд. евро. от европейския бюджет ще бъдат финансирани транспортни и енергийни връзки, както и подобрения в цифровите услуги и свързаност в Европа. Транспортът ще се финансира с 25.8 млрд. евро, енергетиката с 5.8 млрд. евро и цифровите услуги с 2.1 млрд. евро. 60% от средствата ще бъдат вложени в проекти, свързани с постигането на екологичните цели на ЕС, а 15% от средствата за енергетика ще се заделят за развитие на възобновяемите източници на енергия. Целта е икономически растеж и развитие на новите технологии.

Механизмът за свързване на Европа е насочен към три основни сектора – транспорт, енергетика и цифрови услуги, като се цели и взаимносвързаност между трите сектора.

„30 мил. евро ще бъдат използвани за финансиране на важни трансгранични инфраструктурни проекти, в областта на енергетиката, цифровизацията. Всичко това има значение за конкурентоспособността. Ще създадем по-модерна, по-бърза инфраструктура. Ще свържем по-добре вътрешния пазар. Ще подсилим и конкурентоспособността на нашата промишленост. В бъдеще ще се говори много за цифровизацията, за зеления пакт. Искаме до 2050 година да сме екологично неутрални. За да се постигнат тези цели, трябва да има големи инвестиции в промишлеността. Няма как да подсилим нашата конкурентоспособност, ако не дадем възможност на всички наши граждани да използват механизма за свързване на Европа. По оценки на Транспортната комисия ще имаме нужда по около 200 млн. евро годишно, за да постигнем тези цели“ коментира по време на дебатите в пленарната зала евродепутатът от Финландия Хена Виркунен.

Чрез Механизма за свързване на Европа ще бъдат финансирани проекти насочени към възобновяеми източници и намаляване на емисиите на парникови газове в енергетиката. Тези проекти ще подпомогнат европейските политики насочени към климата. От друга страна Механизмът е насочен към развитието и модернизацията на железопътната, шосейната и инфраструктурата по вода.

Ето какво съобщи по време на дебатите в европейския парламент депутатът от Испания Изаскън Барандика:

„Европейската система за управление на жп движението, трябва да се прилага така, че влаковете да станат по-бързи, инфраструктурата да бъде оптимирана, капацитетът да се увеличи с до 30%, разходите за поддръжка на основните системи да станат по-ефективни. Европейската система за управление на жп движението трябва да бъде внедрена в цялата система до 2030 година“.

Механизмът за свързване на Европа е създаден през 2014 г., за да обедини финансирането от ЕС за транспортна, енергийна и цифрова инфраструктура.



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна