Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Учебникът по гражданско образование като карта и компас за бурните води, в които плуваме

Учебникът е инструмент за гражданско участие и работи с казуси, близки до гимназистите, твърдят авторите Венелин Стойчев и Велина Тодорова

Велина Тодорова и Венелин Стойчев
Снимка: Иван Нотев

„Няма дефиниции за наузбряне, няма дати, няма имена. Опитахме се да направим учебника като разказ, като приказка, която повече да дава смисъл, отколкото да дава определения.“ Това обясни пред БНР социологът и политолог Венелин Стойчев, който е сред авторите на един от учебниците по „Гражданско образование” за зрелостниците.

Преди изготвянето на учебника са били проведени срещи с ученици в София, Пазарджик и Кюстендил. Втора вълна от срещи е последвала написването на учебника. Според авторите целта е била да бъдат включени казуси и теми, близки до гимназистите.

„Има примери от Америка, но има примери и от Индия. Има примери от Франция, но има примери и от Полша“, уточни Стойчев.

Идеята е била не само да се учи за развити общества, а „да покажем, че и тук има кълнове на гражданска култура, гражданско образование“, изтъкна той. По думите му „този учебник е за тези, които действително искат да бъдат граждани - не може да очакваш, че някак си в 12 клас те, щрак, стават граждани.“

Стойчев сравни процеса със закаляване и го нарече „развитие на гражданска мускулатура“.

Велина Тодорова и Венелин Стойчев

На 18 години е малко късно да се започне с гражданското образование, смята Велина Тодорова, юрист и университетски преподавател по право, член на Комитета за правата на детето към ООН. Според нея гражданите започват да се изграждат от по-ранна детска възраст.

„Учебникът е фантастичен от тази гледна точка.“

„Учебникът ме учеше мен самата, докато го пишехме“, сподели още тя в предаването „Преди всички“.

Според Велина Тодорова учебникът помага да се ориентираш и „да плуваш в бурните води, в които живеем, на политическата ни действителност“.

Авторите са били единодушни, че учебникът е инструмент за гражданско участие, затова трябва да говорим през актуалните теми и казуси, разказа Венелин Стойчев.

„Ние се опитваме да дадем компаси, да дадем уреди и карта.“

Венелин Стойчев

Повечето неща в учебника не са само ролеви и симулационни игри, които се случват в класната стая, те са покана за участие в гражданския и политически живот, категоричен е Стойчев.

Навсякъде по света, където гражданите се оттеглят и не изпълняват ангажиментите си за натиск и контрол, стават бели, коментира Венелин Стойчев. По думите му, „трябва да сме подготвени да водим тези битки ежедневно“.

„Учебникът дава ключа за това как непримирими врагове могат да работят заедно за общественото развитие.“

Велина Тодорова препоръчва учебникът да се прочете и от хора над 18 години, защото „отваря много прозорци, обяснява много неща“.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл. 

Снимки: Иван Нотев

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени