Проблемът с управлението на отпадъците в Благоевград е истинска драма. Повече от 15 години. Преди два месеца го наследи новият кмет на общината Илко Стоянов. И още преди да разбере колко милиони са потънали в нищото и колко милиони висят като задължения по тази тема, екоинституциите сложиха примка на врата му. В императивна заповед дадоха едномесечен срок за почистване на задръстеното с боклуци дере над село Изгрев и затвориха депото за строителни отпадъци. В сезона на активно строителство и в разгара на ремонтите.
Дерето беше почистено предсрочно, но депото остана затворено. Резултатът- на десетки места около пътищата, в града и селата изникнаха нерегламентирани сметища. Опитите за диалог, намиране на временно решение и споразумение с ясно разписани ангажименти от страна на общината до момента не среща разбиране, коментира за БНР кметът Стоянов:
"Те не ви дадоха време. Регионалната инспекция по околната среда колкото и да се е формализирала и да е спазила този закон създаде огромен проблем, защото в Бглагоевград в момента никнат нерегламентирани сметища, и то не едно или две, а стават 10-15. Не мисля, че съществуването на Регионална инспекция по околната среда е да създава нерегламентирани сметища".
По думите на кмета Община Благоевград е предприела всички възможни стъпки за трайно решаване на проблема.
Заради дискриминационното отношение към Благоевград, а и заради националните измерения на проблема с незаконните строителни сметища кметът Илко Стоянов ще сезира Европейската комисия.
Въпросът със средствата за рекултивация настарите сметища и инвестициите за модерно управление и оползотворяване на отпадъците не беше случаен. Публична тайна е, че повечето общини не превеждат средствата на екоинспекциите по закона за управление на отпадъците. А това са пари, които те могат да използват точно за такива дейности. Дълговете на община Благоевград обаче са толкова големи и от толкова години, че вече са прехвърлени като изискуеми от НАП- близо 13 милиона лева, натрупани от 2003 година. Признанието направи заместник-кметът по финанси Борис Механджийски:
"От 2011 има задължение Общините да превеждат към РОИСВ отчисления по Закона за отпадъците - член 60, 64. До 2019 година това не е правено. През 2020 Регионалната инспекция по околната среда и водите решава да поиска парите и тъй като не могат да се платят накуп, ни дава на НАП за принудително изпълнение и в момента това, което дължим е 7 милион 238 хиляди лева".
Повече можете да чуете в звуковия файл.