Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Йордан Чорбаджийски: За смяната на бандерола научихме от „Държавен вестник“

Поредната смяна на бандеролите ще доведе до тежки загуби, твърди бизнесът и предлага това да не се случва от датата 1 януари

Снимка: БГНЕС

От 1 януари 2022 година тютюневите изделия и алкохолните напитки ще се продават с нов бандерол. Акцизните стоки с действащите към момента бандероли ще могат да се реализират до изчерпването им, но не по-късно от 31 декември 2022 г. Единичните цени на бандеролите ще се запазят, каквито са до момента.

Защо смяната на бандеролите изненадва бизнеса, който работи с акцизни стоки?

„Никакви консултации с бранша, не бяхме поканени на срещи да ни се обясни защо, как и точно сега. По време на пандемия, в разгара на гроздобера – прибираме суровина, във вторник научихме от „Държавен вестник“, че се сменя бандеролът“, каза в интервю за БНР Йордан Чорбаджийски, председател на УС на Националната лозаро-винарска камара. Бизнесът по никакъв начин не знае защо се налага това, твърди той.

Чорбаджийски прогнозира, че смяната ще доведе до „адски много проблеми на производителите и на вносителите на алкохол“.

Досега при смяната на „дизайна на хартийката“ са правени консултации с бизнеса и така е било решавано кога да стане това, поясни той и подчерта:

„60 милиона плаща браншът за хартийки.“

В момента никой не печели от това, категоричен е Йордан Чорбаджийски. Декември е най-силният месец за алкохолния бранш и сега трябва да хвърляме боб колко бандерола трябва да поръчаме за декември и колко да облепим, допълни той.

„Това значи декември месец по-малко акциз, по-малко ДДС. Абсолютно никой не печели.“

„Нямаме нищо против да сменят бандеролите, но да го правят примерно от 1 април или от 1 май, когато вече можем да прогнозираме колко бандерола ще ни трябват“, предлагат още от бранша.

Всеки път при смяна на бандеролите има алкохол, който остава нереализиран и това води до тежки загуби, защото бутилките не са малко, посочи Чорбаджийски в предаването „Преди всички“.

„Търпим санкции, ако на рафта на някой клиент, наш, има бутилки със стар бандерол. Той търпи санкции, глобите са жестоки.“

Йордан Чорбаджийски уточни, че в Европа има много държави, които работят с дигитален бандерол, което дава възможност за контрол, така че да не може да се мръдне „милиметър настрани“.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!