Eмисия новини
от 16.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Възстановяване на потребителските нагласи в Германия близо до нивата от преди Covid кризата

Потребителските нагласи в Германия за октомври се подобриха изненадващо до най-високо ниво от година и половина насам, което е сигнал, че поведението на немските домакинства продължава да оказва подкрепа за възстановяването на водещата европейска икономика от кризата, предизвикана от коронавирусната пандемия.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода 2-13 септември 2021 г.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за октомври 2021 г.) се повиши изненадващо до 0,3 пункта от -1,1 пункта през септември при осреднени очаквания за понижение към -16 пункта. Това е най-високото ниво на индекса от април 2020 г.,  когато Германия се намираше в първата вълна на пандемията от Covid-19.

Потребителите са по-оптимистични както по отношение на очакванията им за икономическото развитие на Германия, така и по отношение на техните лични доходи и желанието им за покупки, показва последното GfK проучване. Този по-добър оптимизъм се дължи до голяма степен на спадащия брой коронавирусни инфекции, което предполага, че четвъртата вълна на Covid пандемията може да бъде по-слабо изразена, отколкото се страхуваха мнозина.

"Ето защо мнозина потребители отново могат да видят възможности за по-нататъшно облекчаване на противоепидемичните ограничения", посочи експерта от GfK института Ролф Бюркл.

Бюркл обаче предупреди, че все още е твърде рано да се говори за фундаментална промяна в тенденцията, въпреки че настроенията на потребителите почти достигнаха нивата си от преди Covid кризата. "Вместо това първо трябва да видим как ще се развива инфекциозната ситуация през зимните месеци и дали ще станат необходими нови противоепидемични ограничения", добави той.

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец септември), за да определи настроенията за следващия месец (за октомври), като през септември и трите показателя отбелязаха повишения.

След два месеца на понижения, GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители скочи рязко през септември до 48,5 пункта от 40,8 пункта месец по-рано, като индексът вече нараства с цели 24 пункта спрямо същия месец на 2020 г.

Нарастващият оптимизъм сред потребителите сигнализира, че те смята, че германската икономика се намира на пътя на възстановяване, въпреки че инерцията е малко по-сдържана от очакваното преди няколко месеца. Стабилният пазар на труда също допринася значително за високото ниво на икономически очаквания.

Подиндексът на потребителските очаквания за доходите също нарасна силно през септември до 37,4 от 30,5 пункта през август, отправяйки поглед към върха от 41,2 пункта, достигнат през февруари 2020 г. - непосредствено преди началото на Covid пандемията.

Започващите дискусии около растящата инфлация нямат значително влияние върху очакванията за доходи в Германия. Това се потвърждава от факта, че ценовите очаквания на потребителите са намалели незначително през септември. В допълнение, изключително стабилните данни за заетостта гарантират, че страховете от безработица и свързаната с тях тревога за загуба на доходи в момента не играят съществена роля, отбелязва институтът GfK.

Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък се повиши през септември до 13,4 пункта от 10,3 пункта месец по-рано.

За разлика от икономическите очаквания и очакванията за доходите, склонността към потребление на скъпо струващи стоки е на сравнително ниско ниво. Това сравнително ниско ниво не е изненада, тъй като въпреки добре "напълнените" портфейли, задължението да се носят маски и да се спазват правилата за социално дистанциране потиска всеки един по-голям ентусиазъм да се пазарува. Склонността към консумация ще може да се възстанови устойчиво, само след като тези ограничения престанат да съществуват, коментират от GfK.

Потребителските разходи доведоха до растеж с 1,6% на БВП на Германия през второто тримесечие, осигурявайки подкрепа за икономика, която се бори с проблемите, свързани с предлагането в производствената сфера.

Германското правителство очаква икономиката да набере скорост през третото тримесечие, но вероятно бизнесът ще се охлади отново през последните три месеца на годината.


Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.