Eмисия новини
от 20.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

За заседналия кораб „Vera Su“ и пробойните в спасителната операция

Снимка: БГНЕС

Технически проблем е затруднил прехвърлянето на уреята от заседналия край Камен бряг товарен кораб „Vera Su“, а една от баржите е аварирала. Днес се очаква да бъде направен опит за изтеглянето на плавателния съд.

Вълнението на морето е 3-4 бала, е пояснил изпълнителният директор на „Морска администрация“ кап. Живко Петров. Дали по обед ще може да започне изтеглянето на кораба, ще зависи и от времето. Планира се това да се случи с два влекача. За момента корабът е укрепен допълнително с две котви.

Според капитан Петров изпадналата в морето урея не е в сериозни количества и не може да предизвика голямо замърсяване.

„Ситуацията е драматична от дни. Наблюдавахме забавяне, направо безхаберие от пет дена“, коментира пред БНР Димитър Франгов, член на УС на Българската федерация по подводни спортове. Снощи той е наблюдавал операцията по разтоварването на кораба на живо във Фейсбук. 

Според него то се е случило „абсолютно безотговорно“, а торта се е разсипвала в морето, докато стигне до баржата.

Димитър Франгов е сред първите, гмурнали се в района около заседналия кораб, като е участвал във вземането на проби за изследване на водата като форма на гражданска инициатива. Първият му оглед на кораба е бил на 25 септември.

Снимка: БГНЕС

„Успях да установя, че се вижда как се е ударил корабът в предната част. Отпред не се виждат някакви драматични пробойни, но въпреки това вероятно някъде корабът пропуска вода“, разказа той в предаването „Преди всички“.

При второто си гмуркане  след 25 септември Франгов е установил разлика в потъването на кораба - той натежава и се накланя към левия борд, което означава, че пропуска вода.

Всеки загубен час, всеки загубен ден доведе до това – корабът да легне на пясъка отзад.“

„Нашите проби ги водят компрометирани, не са добри. Важното е, че официалните проби на Басейнова дирекция са точно такива, каквито очаквахме да бъдат“, допълни Димитър Франгов.

Според него е наложително влекачите да направят опит да изтеглят кораба, макар и закъснял.
Франгов оспори капацитета за действие в подобни бедствени ситуации.

„Би трябвало да има някакъв протокол за действие. Този протокол дали го знаем дали го следваме и дали е актуализиран, е отделен въпрос.“

Още детайли може да чуете в звуковия файл.
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.