Урбанистът Здравко Петров за историята на сградата на Софийската опера и балет
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Сградата на Софийската опера и балет има дълга история. Първоначалният замисъл е бил това да бъде Дом на земеделците. Идеята е на Александър Стамболийски от 1922 г. Той възлага проекта на изтъкнатия архитект Лазар Парашкеванов.
Проектът е авангарден за времето си и никога не е реализиран, заради свалянето на режима на Стамболийски и неговото убийство малко по-късно, разказа в студиото на Радио София урбанистът Здравко Петров.
„Чак след Втората световна война, т.е. 20 години по-късно, идеята е възобновена. Започва работата и една голяма сага, защото непрекъснато се налагат някакви промени. Властта решава, че това няма да бъде само Дом на земеделците, а ще бъде една обща сграда и с Опера, което тотално променя цялата концепция на архитекта“, каза Здравко Петров.
През 1954 г. сградата е почти завършена. Това е един строителен обект, чийто строеж продължава почти 30 години – от идеята до завършването.
Първоначалната идея е била, централният вход да не е откъм ул. „Врабча“, но строежът на жилищна кооперация на ъгъла на ул. „Г.С. Раковски“ и бул. „Дондуков“ променя плана.
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Музикалният редактор в Радио София Лили Големинова си спомня първия път, когато е посетила Софийската опера и балет, на 11-годишна възраст. Нейният дядо акад. Марин Големинов я завежда на „Севилският бръснар“.
„Страшно се забавлявах. Много весели спомени имам от първото оперно представление“, спомня си Лили.
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Това е може би, най-музикалната сграда в света, каза маестро Валентин Стамов - пианист в операта.
"Така е направена сградата, че е като един охлюв и се намираш в неговата вътрешност. Стените са двойни, подовете са двойни, на балконите и ложите има т.нар. кухини, в които да се отразява звука и акустиката да има резонанс", добави Стамов.
Подробности за изграждането и историята на Софийската опера и балет можете да чуете в звуковия файл