Йончева разказа, че в училището децата са влезли по-рано в клас от всички останали големи ученици заради родителската активност и инициатива.
„Това, което направиха двете министерства (МОН и МЗ – бел. ред.), което направиха през последните седмици – да си прехвърлят топката едни на други и да бягат от отговорност за това кога децата се връщат в училище, е нещо, което не бива да продължава и не работи в полза на учениците“, заяви в предаването „Преди всички“ социологът Венелин Стойчев, който вчера с група родители настояваше за среща с двамата министри – на образованието и на здравеопазването.
В разпоредбите и подхода на двете министерства има страшно много противоречия, твърди Стойчев.
Той отбеляза, че няма родител, който с лека ръка да се съгласи два пъти седмично детето му да бъде тествано с инвазивен, назален тест.
„Още повече, че няма друга група в България, която да е подложена на такъв тежък натиск. Затова поискахме тази среща с министрите, защото за мен това е тежка манипулация. Големият проблем е в недоверието към мерките на властта. Има много силна корелация между недоверието във властта и недоверието към ваксинацията. А с такъв тип мерки и такъв тип действия само създаваме все повече недоверие.“
Образователно големите ученици ще се справят, защото имат изградени навици за учене, но откакто от октомври са онлайн, децата не издържат, коментира Зорница Йончева.
„Тази година наистина се изненадахме от толкова ранно затваряне на училищата, само. Наистина се получи неразбираем за мен парадокс – да може да отидеш в мола, един ученик, но да не може да влезе в училище. Трябваше да бъде направен опит според мен за някаква ротация, преди крайното решение, като преходен етап.“
Според Венелин Стойчев фактически децата са в локдаун за разлика от всички останали.
„Това, което се получи на практика, за разлика от стратегиите по света, от стратегиите в цяла Европа е – децата са ни пречка, затваряме децата.“
Процесът за купуване на щадящи тестове изобщо не върви, изтъкна социологът.
„Скоро и за малките деца няма да има щадящи тестове.“
„Опасявам се, че натискът, който идва от децата не е толкова силен, колкото е натискът, който идва от кръчмите, от курортите, от бизнеса. В този смисъл двете министерства трябва да имитират някаква дейност за борба с пандемията и най-лесният начин да имитират тази дейност е през децата.“
„Това, което мен ме притеснява, е този начин на мислене – министър Денков не вижда деца пред себе си. Не може, ако виждаш дете пред себе си, да имаш изречение, в което да казваш – ако се върнете на училище, ще умрат учители.“
Тестове има, категорична е Зорница Йончева, която поясни, че получава в пощата си редица оферти за щадящи тестове.
Повече детайли по темата слушайте в звуковия файл.