Eмисия новини
от 19.00 часа
Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Втора варненска община с режим на тока, трета на ръба

| обновено на 17.01.22 в 10:48
Снимка: Алами/Ройтерс

В рамките на малко повече от седмица във втора варненска община въвеждат режим на тока. В трета го обмислят...

Причината навсякъде е една и съща - високите сметки за ток.

Засега режимът обхваща уличното осветление. Мярката е временна, но докога е трудно да се каже.

Режим на уличното осветление в нощните часове въведоха от 6 януари в Дългопол.

За Радио Варна тогава, кметът Георги Георгиев съобщи, че "за 2021 г. Община Дългопол е платила за улично осветление 120 хил. лв. при цена от 109 лв./MWh. След резкия скок в цената на енергоносителите, през декември 2021 г. средната цена на електрическата енергия е 429 лв./MWh", което е почти тройно увеличение (или с 320 лв. повече).

Сметките сочат, че спрямо сегашните цени на тока в община Дългопол ще платят прогнозно през 2022 г. около 472 хил. лв. само за уличното осветление.

Дори след приспадане на компенсацията получавана от държавата до 31 октомври, 2021 г., която е 100 лв./MWh, и продължаването ѝ до 31 декември на база реалните пазарни цени - 128.98 лв./MWh, остават недофинасирани около 252 хил. лв.
Подобно на всички малки общини в България обаче и Дългопол не разполага с финансов буфер, за да покрие разликата в цената дори само на уличното осветление.

И както всички общини, проблем с недофинансирането може да се появи освен за уличното осветление, но и за всички зависими от общинските бюджети социални дейности. В списъка влизат също издръжката на училища, детски градини и ясли, социални домове, общински болници и др., както и за електротранспорта в големите градове.

От Националното сдружение на общините в България (НСОБ) още в началото на януари поискаха компенсации от държавата в помощ на местните власти с аргумента, че трябва да се осигури непрекъсваемост на основните публични общински услуги.

Според закона за енергетиката, общините у нас сключват договори за доставка на ток по свободно договорени цени, мораториумът върху цените на тока, водата и парното не важи за тях, а само за битовите потребители.

В същото време, според ПМС на МС през зимните месеци небитовите потребители като общините ще бъдат компенсирани с не повече от 250 лв./MWh. Прогнозите, според правителството, са за спад в цените на енергоносителите през април, поради ниското потребление и натиска през износа.

За да се намерят пари за сметките за енергоносителите в общините, те "ще трябва да отрежат" парите за различни други дейности.

Понастоящем, в община Дългопол уличното осветление е ограничено във времевите пояси 17.30 - 21.00 ч. и 04.30 до 07.00 ч. Иначе казано, между 21 и 4.30 ч. на територията на всички 16 населени места там не свети нито една улична лампа.

Идентична е причината за въвеждането на режим на уличното осветление и в община Вълчи дол, където според официалните данни има 22 населени места. Сметките за електроенергия и там са скочили тройно в последните месеци.

"Общата стойност на платената фактура от Община Вълчи дол за разходвана електроенергия през месец ноември 2021 година е 58 384,47 лева, докато за месец октомври 2021 потреблението на ел. енергия е било на стойност 20 951,47 лева. Разликата между двете фактури е 37 433,00 лева. Направената прогнозна сметка за стойността на ел. енергията, която Община Вълчи дол ще заплати за 2022 година е в приблизителен размер от 700 хил. лв", пише в съобщението на общината.

В самия град Вълчи дол улично осветление ще има - през стълб, само между 17:30 и полунощ, както и сутрин от 5.30 до 7 ч. В селата на общината, ток по улиците няма да има между 21.30 ч. и 5.30 ч. нощем.

Сходна е ситуацията и в община Аврен, където от началото на годината също обмислят ограничаване на уличното осветление. Близо една трета от уличните лампи в Аврен са енергоспестяващи - 600 от 2 000. За година, увеличението на сметката за ток е над 100 %, каза за Радио Варна кметът Емануил Манолов.

През декември 2020 г. сметката за ток на община Аврен е била около 21 хил.лв, година по-късно, над 49 хил.лв. Държавната компенсация е 9 хил.лв., тоест недофинансирането е над 20 хил.лв, които общината трябва да поеме.

В община Варна увеличението на сметките за ток на електротранспорта, обхващащ малка част от градския транспорт, е повече от 2.7 пъти, а цената на метана за останалите превозни средства е два пъти по-висока. Справките сочат, че през ноември 2021 г., уличното осветление в третия по големина град в страната е 753 хил. лв. срещу 338 хил. лв. точно година по-рано.

Опасенията са, че икономиите и преразпределяне на парите от една общинска дейност в друга обаче няма да са достатъчни, ако цените на енергоносителите продължат да растат. А според Международната агенция по енергетика (МАЕ), светът е изправен пред години на скъпа енергия.
Освен местните власти, високите цени на енергоносителите са сериозни предизвикателства и пред бизнеса, където също се търсят опции за компенсации от страна на държавата.
Пакет от един милиард и половина е заделен в помощ на бизнеса и ЕРП-тата, за да се преодолее енергийната криза, каза в неделя пред БНР премиерът Кирил Петков.
Последният режим на тока в България е от зимата на 1992 г. По времето на социализма ограничаването на енергийното потребление почти беше обичайна практика.
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Най-четени