Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как инфлацията изяде спестяванията ни

Иван Стойков: По-бедните понасят първи ударите на инфлацията

"Когато се намираме в условия на сравнително висока инфлация, хората с по-скромни доходи първи усещат ефектите от една инфлационна криза", каза пред БНР Иван Стойков, финансов, анализатор в портала "Моите пари".

"Така че, пенсионерите и по-бедните хора са групите, които първи посрещат ударите на инфлацията и ги понасят най-тежко. Затова при управлението на бюджета си, хората първо си погасяват задълженията, а след това мислят за храната. Здравето също остава на заден план. Също и започваме да си купуваме стоки с по-ниско качество.

Как да се спестява в такъв момент - инфлацията обезценява парите и ги "намалява", образно казано. Сумите в банката ви си остават същите, но ако ги изтеглите, за да купувате нещо, с тези пари вече ще може да заплатите за по-малко неща...", поясни още финансовият анализатор.

"Рано е да се говори за овладяване на инфлацията, тя ще се задържи още, дори и до пролетта. Може би тя ще продължи и до лятото. Инфлация ще има, трудно ми е да прогнозирам още колко време.

Основните причини са цените на суровините, проблемите с доставките, цените на горивата. Докато те не бъдат овладени, ще бъдем свидетели на инфлация. Към момента се правят опити, не само у нас, за овладяване на тези процеси, но тези опити не дават още резулат. Трябва да се върви към овладяването на цените на пазарите най-общо казано, на съответните сегменти, за да може след това крайният продукт да се задържи на определено ценово равнище.

Надявам се обаче в бъдеще мерките да дадат резултат. Нормално е да има инфлация, когато икономиките се развиват, но тя трябва да бъде в определени граници, защото трябва да има и ръст на доходите, и ръст на производителността,  и ръст на БВП", поясни още Иван Стойков, финансов, анализатор в портала "Моите пари".
Четири пъти по-високи сметки за електроенергия и природен газ се налага да плати според фактурите си за декември и януари месец собственик на пералня в Добрич. Освен драстичното повишение собственикът се оказва, че дължи и неустойка на фирмата доставчик на газ.

В пералнята на Светослав Славов работят 9 човека, като през летните месеци персоналът му достига до 17-18 души, а работата минава на три смени. Многото оборот по време на летния туристически сезон му дава възможност да посреща разходите през останалата част от годината  и да запази деветимата си постоянно заети рабтници. С идването на пандемията обаче, със затварянето на хотелите, ресторантите и с намаления оборот на тези, които все още функционират, работата и на пералнята спада драстично.

През лятото на 2021 година вместо 4 месеца той има засилен оборот само за два. На този фон идва и драстичното увеличение на цената на електроенергията и газа. Практиката на фирмата, доставчик на газ за пералнята е до 15 август от настоящата година да се даде прогнозно количество, което ще се употребява за следващата календарна година. На базата на тези заявки клиентите попадат и в съответна ценова група. Плаща се два пъти в месеца авансово – до 5-то и 20-то число. В края на месеца пристига и изравнителна фактура, която може да е кредитна, ако си използвал по-малко от заявеното количество или дебитна, когато си използвал повече, обяснява Славов. 

Той е изненадан неприятно и от още две фактури. Първата за начислени неустойки на стойност 1848 лв., а втората дебитни известия за всеки месец от 2021 година за сумата от 2276 лв. или общо допълнително още над 4 000 лв.Оказва се, че заради по-малкото потребление на газ, фирмата страда два пъти – веднъж заради неустойки и втори път заради вече по-високата единична цена на газа, тъй като попада и в друга ценова група.

 

Обърнахме се и към фирмата доставчик АресГаз ЕАД. Нейният директор маркетинг и продажби Борислав Тинков обясни, че заявяването на количества от техните клиенти е необходимо, тъй като те самите предварително изпращат количества за доставка до Булгаргаз и те също дължат неустойки в случай на неизпълнение.  

Борислав Тинков също заяви, че клиентите имат право да разсрочат срока за плащане на фактурите си. 

В договора, който АресГаз подписва с клиентите си, има и клауза за форсмажорни обстоятелства, в които е включена и думата „пандемия“. На тази клауза се позовават от фирмата преди време, когато е преустановено подаването на газ от Украйна. Тогава Славов минава на алтернативно гориво – метан, но в същото време продължава да плаща и на АресГаз. При днешната ситуация не може и за него да важат тези форсмажорни обстоятелства.

"За да има такова основание, трябва фирмата да има удостоверение за форсмажорни обстоятелства, което се получава от съответните организации, това мога да ги посъветвам", уточни Тинков от формата доставчик.

Инфлацията изяде спестяванията и затрудни домакинствата в тежкия зимен период, сочи репортерска проверка:

"Сметките ни за ток станаха двойни. Лекарства, сметките, накрая за храната...

Децата ми помагат, лишаваме се от определени неща. Първо си плащаме задълженията...

Справям се.

13 лв. ми е увеличението на пенсията, сметката ми за тока се увеличи много повече...", това казаха пред БНР варненци.


Още по темата в звуковите файлове.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени