Проектът за тунел под Шипка не е спиран, очаква се избраната фирма изпълнител да потвърди писмено офертата си и да бъде сключен договорът. Това обяви в Габрово министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов по време на дискусия за бъдещето на проекта.
Офертата на изпълнителя е на стойност 358 милиона лева - за техническо проектиране и строителство, като се очаква в утрешния ден да бъде потвърдена писмено, поясни министър Караджов.
"Макар и неформално, по телефона имаме потвърждение от фирмата-изпълнител, че потвърждава офертата си, така че този проект се строи. Следващите осем месеца изпълнителят ще проектира и три години и половина строеж, както е по оферта".
Така министърът отговори на опасенията, че тунелът ще бъде върнат за ново проектиране и ще се забави с години, което беше разтълкувано като замразяване на проекта.
Напротив, обясни той, тунелът през Балкана е една от трите мащабни инвестиции, включени в Оперативната програма "Транспортна свързаност 2021-2027 г." и има готовност изпълнението му да започне.
Според условията на програмата проектите трябва да бъдат съфинансирани от държавата.
В бюджета за 2022 г. е предвидена сума за ново строителство, като в нея са включени три проекта, както и участъци от АМ "Хемус" и скоростния път Видин - Ботевград, посочи министърът.
Той потвърди възможността, лансирана на срещата от бившия вицепремиер и настоящ депутат на ГЕРБ от Габрово Томислав Дончев още тази година държавата да отпусне авансово финансиране за проекта, което после да бъде компенсирано с европейските средства. Така реалистичният срок за завършване на съоръжението е 4 години.
Проектите за тунел под Шипка са от средата на 90-те години. Дължината на двулентовото съоръжение под Балкана е 3 км. и 200 метра – най-дългият шосеен тунел у нас. В обхвата на проекта има още четири по-къси тунела.
Цялостното инфраструктурно решение включва и изграждането на мостове и подлез.