"Водородните технологии са по-перспективни от батерийните електромобили, които са обаче по-добре приети заради по-ниската им цена и по-високата ефективност. С развитието на технологиите и с добива на водород тези технологии ще имат сериозни предимства, особено за тежките автомобили и за големи разстояния.
Това каза пред БНР инж. Борислав Трайков, от катедра "Двигатели, автомобилна техника, транспорт" в Транспортния факултет на Техническия университет в София.
В София ще се проведе форум "Електромобилност и водородни технологии", организиран от Научнотехническият съюз по транспорта, Федерацията на научнотехническите съюзи, Министерството на транспорта, с подкрепата на БАН, Техническия университет в София и Русенския университет "Ангел Кънчев".
По думите на инж. Трайков предимство на водородните автомобили е това, че имат добра възможност за рециклиране:
"За рециклиране на батерии за електромобили само две фирми имат технологии".
Той подчерта, че водородните автомобили не нарушават ритъма на шофьора:
"Той отива и зарежда за 10 минути, няма никакви притеснения в пробега. Стига да има зарядна инфраструктура, това не му нарушава стила на управление на автомобила. От друга страна електрическата мрежа се балансира по-добре, защото водородът, ако се добива от ВЕИ, може да се съхранява и да се използва в момент, когато няма възможност за добива му. При много голям брой на електромобили на батерии всеки ще включва в зарядната мрежа автомобила си в удобен за него момент - случайно, така че не може да се осигури някакъв баланс".
Интервюто на Валерия Николова с инж. Борислав Трайков в предаването "Хоризонт до обед" можете да чуете от звуковия файл.