Такова радикално разминаване има не само в гласуването в България, а още в 9 страни, отбеляза в предаването "Хоризонт до обед" гл. ас. Мила Минева, преподавател по социология в Софийския университет.
Според Минева става дума за различни критерии, като националното жури оценява естетически качествата на едно или друго изпълнение, но в конкурс за популярна песен е "смешно и абсурдно" да се прилагат подобни естетически критерии.
"Затова зрителите реагират значително по-адекватно. Те разпознават този конкурс като начин да кажат какво харесваме, с какво се идентифицираме, кои са нашите ценности. Затова не е изненадващо това, че зрителите казаха – нашата ценност е солидарност с Украйна."
"Ставаме свидетели на изключително съвпадение между интересен културен продукт и израз на солидарност. Нека да не подценяваме украинската песен", заяви Мила Минева.
Социологът определи журитата като много по-консервативни от зрителите.
"Виждам в момента съвпадение между част от националното жури и част от тези артисти, които искат не 50% от музиката по БНР да бъде българска, а 100%. Това ми се струва проблематично – тази нагласа към консервиране на един егоистичен ред, който не допуска навлизането на нови играчи на терена."
Разполагайки темата на фона на войната в Украйна, Мила Минева коментира, че много от политическите анализатори и някои от политическите лица "през цялото време отбраняват нашия егоистичен интерес, те го наричат национален".
"Евровизия" е показала "мобилизацията, която може да променя", смята Минева, която била засрамена от гласуването на българското национално жури.
Тя е на мнение, че политиците ни трябва да следват мобилизацията на определени национални групи.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.