Eмисия новини
от 14.00 часа
Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Как компаниите използват нашите данни

Снимка: Reuters

Нищо лично, просто данни? Или как да пазаруваме безопасно онлайн. По темата "Лоялни потребители срещу лоялни марки (брандове)" пред Радио София говориха Александър Гагов, управляващ директор на медийна агенция "Connected" и Николай Бойков, изпълнителен директор на "All channels".

"Живеем в свят, в който наистина всичко около нас се управлява от данни, независимо дали си даваме сметка за това, дали ги предоставяме доброволно, дали сме се съгласили с това, как да бъдат използвани. Данните все-повече стават част от ежедневието на всеки от нас, като обикновен потребител и гражданин. И затова ние направихме това проучване, за да видим до каква степен българите имат проблемите, за които четем, че имат европейците, американците и азиатците", коментира Бойков.

По думите му, 90% от българското население активно използва интернет, а с всяко едно влизане в мрежта ние оставяме дигитален отпечатък. Отключването на телефона с лицево разпознаване или пръстов отпечатък са биометрични данни, които отиват при производителя на устройството, с което работим.

"Колкото повече се развиват технологиите, толкова повече се обвързват данните с конкретната личност. Това е причината конкретно в ЕС да има много силен фокус върху законодателството свързанно с данните", поясни Бойков.

По темата, Гагов каза, че на база следите в дигиталното пространство, специалистите от маркетинга и комуникациите управляват ефективно тези комуникационни процеси за да достигнат до брандовете и компаниите, за които те работят. Николай Бойков сподели, че с всички средства, които данните предоставят и дигиталната екосистема дава, парадигмата ще се промени. А именно потребителите ще станат много по-внимателни и ще започнат да изискват от компаниите да им дават не просто реклами, а да им дават оферти, които са съобразени с техния начин на употребяване.

Той увери, че твърдението, че данни се извличат от разговор воден в близост до устройството за сега е само научна фантастика. По думите му, има едно много важно нещо, което е моралът. "Морал има във всяко едно действие, което ние правим. Ние носим отговорност за всяко нещо, което правим", поясни той.

"В момента ЕС работи много усилено за това, да бъдем няколко крачки напред, преди да се е появила конкретната нужда да има регулация, която понякога ни изглежда много рестриктивна, дори прекалено рестриктивна, но тя пък помага в бъдеще ние да не си поставяме такива морални дилеми", каза Бойков.

Той отбеляза, че в света има няколко глобални играча, които събират, обработват и монетизират данните, които ние предоставяме ежедневно, една от които е Google. Освен това каза, че при дигиталния маркетинг нещата се променят много бързо и че пандемията е дала тласък на използването на дигиталните комуникации.

Гагов сподели, че обстановката в света е много динамична и потребителите са станали по-изискващи към компаниите и предлаганите от тях реклами.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.