Eмисия новини
от 00.00 часа
Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Дору Драгомир: Втори мост при Русе - Гюргево е възможен, но къде ще отива трафикът

Снимка: БГНЕС

"При пътуванията ми към България се налага да чакам много време на границата Русе - Гюргево, въпреки че и България, и Румъния направиха възможното, за да се ускори процесът на проверките. Но при огромен брой автомобили и хора това е сложно. Дългото чакане затруднява и гражданите, но и бизнеса, тъй като негови представители също чакат на опашка, а това, както е известно, крие и икономически загуби. По тази причина от много време водим разговори с институциите, за да се помогне на бизнеса да преминава границата по-бързо, когато това е възможно".

Мнението е на Дору Драгомир, председател на Двустранната търговска камара България - Румъния, която има офиси в София и в Букурещ.

По думите му около 4 милиона румънски граждани пътуват през България до Гърция и до Турция, особено в разгара на сезона на отпуските, а България е сред дестинациите за екскурзии и почивки за румънците.

"Предложихме на властите и в двете страни да се създаде зелен коридор за пътуващите по работа и бизнес в рамките на граничните пунктове, но идеята ни не срещна подкрепа. Не се разбрахме и по предложението за абонаментна такса за преминаване по моста, както и за електронното плащане на таксата за моста. Но не се отказваме да търсим решение на проблема. Всъщност в момента има малко известна в България възможност за закупуване на ваучери, с които да се плати предварително таксата за моста при излизане от Румъния и така да се намали част от чакането на границата. Работим и за подобряването инфраструктурата, която свързва двете страни. Мисля, че ако имахме десет моста над Дунава, със сигурност нямаше да е проблем да се пътува между Румъния и България", допълни Драгомир в предаването "12+3".

Какво всъщност се случва с тези дискусии за повече мостове по Дунав? Правителството на Кирил Петков обяви, че евентуално могат да бъдат построени пет моста между България и Румъния и бяха започнати някои разговори по този въпрос.

До момента конкретни действия за строителство на нови мостове няма. Но когато изобщо говорим за инфраструктура, трябва да кажем, че не става дума само за мостове. Трябва да решим и как, когато тези съоръжения бъдат построени, ще се свържат с останалата част от страните ни. В момента Румъния в южната си част и България в северната си нямат реална инфраструктура за свързване на мостовете, когато те бъдат построени. Вторият мост при Русе - Гюргево може да е факт, но въпросът е от Русе къде ще отива трафикът, защото в района няма магистрала, няма скоростен път. 

България и Румъния не са държави от Шенгенското пространство и това е сред причините за образуващите се опашки по граничните пунктове. Има идеи за създаване на т.нар. мини шенгенско пространство между България и Румъния, но има коментари, че от правна гледна точка това не е възможно. Но доколко според бизнеса такава идея е реалистична?

Аз също имам информация, че създаването на т.нар. мини Шенген не е възможно. Да не забравяме, че причината Румъния и България да са извън Шенгенската зона са проблемите им с корупцията. Но извън това мисля, че ако на междуправителствено ниво има интерес, то може да се намерят решения, за да се увеличи възможността за бърз транспорт. Що се отнася само до Румъния и България някои от стъпките в тази посока вече са направени. Така на границата между Русе и Гюргево вече има зелена линия за малките камиони и преминават много по-бързо. Обсъждат се и въпросите за възобновяването на фериботната линия между Русе и Гюргево. Водят се и разговори с Министерството на транспорта на Румъния за въвеждане на електронно плащане на таксите за моста и продължаваме да търсим най-доброто решение за държавата и за бизнеса. Сега въпросът е колко бързо ще успеем да продължим с това. 

По публикацията работи: Лозина Владимирова

БНР подкасти:

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.