Eмисия новини
от 21.00 часа

"Български астрономи откриха интересни промени в блясъка на звездата BG Tri"

Стефан Стефанов и Георги Латев
Снимка: БНР

От близо 2 години екип от български учени - астрономи следят с интерес забелязани от тях промени в блясъка на звездата BG Tri . Звездата се намира в съзвездието Триъгълник, а означението "BG" е по класификацията на немският астроном Аргеландер и означава, че това е 85 открита променлива звезда в границите на това съзвездие.

Всъщност BG Tri е двойна звездна система отдалечена на около 1000 светлинни години от Земята, която се състои от т.нар. бяло и червено джудже, които си взаимодействат гравитационно. Характерното при това взаимодействие е, че обектите обменят помеждуси и маса чрез формиране на диск - третият компонент в системата. Съвсем скоро предстои да излезе научна публикация в научното списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Водещ автор е студентът-бакалавър от Софийския университет и оператор на 2m телескоп на НАО Рожен - Стефан Стефанов. Съавтори на изследването са гл. ас. д-р Георги Латев и Светлана Боева от Института по астрономия на БАН и студентът-бакалавър също в Софийския университет - Мирослав Мойсеев.

Георги Латев от Института по астрономия на БАН

"Птолемей е рисувал карти на звездното небе и едно от 48-те съзвездия, които е изобразил, това е мъничкото съзвездие Триъгълник, съставено както името му напомня от 3 по-ярки звезди, които се виждат с просто око. Той е нарисувал това съзвездие още през втори век от новата ера и звездичките, които са в него, които го формират, са компактно разположени на небето и образуват едно малко равнобедрено триъгълниче.", каза за БНР Георги Латев от Института по астрономия на БАН.

Стефан Стефанов от Института по астрономия на БАН е участвал в астрономическа лагер-школа "Белите брези", които се провежда от 1970 година близо до гр. Ардино.

"Аз ходя там от 2016 година и така се запалих по астрономията. От тази лагер школа аз съм астроном. През 2018 година трябваше да намерим обекти за наблюдение на единия от телескопите, аз разгледах един дълъг списък с променливи звезди и гледайки тези звезди видях BG Tri, видях, че тази звезда е от типа променливи, с който се занимава моята научна група и реших да я наблюдавам с телескопа".

Стефанов обясни, че BG Триъгълник представлява система от две звезди:

„Има бяло джудже и малка червена звезда, която е червено джудже. Две джуджета – бяло и червено. Бялото джудже е голямо колкото Земята, но неговата маса е почти колкото масата на Слънцето".

Стефан Стефанов от Института по астрономия на БАН

Георги Латев обясни, че когато звездите са в двойна система и обикалят една около друга е голям плюс за астрономите, които изследват такъв клас обекти защото това дава възможност да се определи колко тежат самите звезди.

Роден 100 години след Христа в Александрия, Египет, блестящ математик, създател на карта на света, Клавдий Птолемей е записал името си сред учените астрономи в древността. Неговите търсения са били за движенията на небесните тела и взаимодействието между тях. В своята книга

"Алмагест " той ги описва спрямо геоцентричната система на движение, основен астрономичен постулат по онова време, без да има представа какво е гравитацията. Макар, че доста по - късно Нютон подлага на преоценка изчисленията му в своя Количествен анализ, теорията на Птолемей за планетарното движение полага основите на едни от най - важните въпроси и търсения в астрофизиката. Как небесните тела взаимодействат помеждуси, какви физични закони управляват тези взаимодействия, едни и същи ли са тези процеси в Космоса.

Наследникът на Тео подготвя във Варна бъдещи физици и астрономи за международна олимпиада

Повече можете да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Радостина Билярска
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Горещи теми