Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Владимир Илиев: Зад всеки един по-сериозен успех в моторните спортове значима следа има НСА

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Учебната дисциплина “Автомобилен и мотоциклетен спорт” е уникална за страните от Европейския съюз и води началото си от1958 година, когато е създаден Сектор “Авто-мото”, като спомагателно звено във ВИФ “Георги Димитров” Целта е била да се даде възможност на кадрите на Института да придобият права за управление на автомобила и мотоциклета, които ръководството на учебното заведение далновидно е преценило ,че ще са необходими за бъдещата им работа като спортни специалисти.

За първи преподавател е назначен змс Йордан Топлодолски, изпълняващ през този период длъжноста държавен треньор по мотоциклетизъм. С организаторският си и педагогически опит той бързо успява да сформира треньорска школа към Института която през 1962 се преобразува в специалност “Треньор по мотоциклетен спорт”. Назначени са гл.ас. Димитър Михайлов и преподавателите Григор Тимчев, Астарджиев, Петър Антонов, всички бивши мотоциклетни и автомобилни състезатели.

През седемдесетте години с масовизирането на автомобилния спрот у нас се разкрива и специалноста "Автомобилен спорт". В този период е назначен за преподавател и мс Владимир Илиев. От 1986 година след пенсионирането на Йордан Топлодолски ръководител на Сектора става Владимир Илиев, който вече 55 години работи в НСА.

„Ужасно съм благодарен на ръководството на бившия ВИФ „Георги Димитров“ , което още 1957 година е създало сектор „Авто-Мото“. Вижте колко пророчески са постъпили тогава, когато е нямало толкова автомобили и мотоциклети по пътищата. Тогава те са създали такъв сектор вярвайки, че моторните спортове  и уменията да се справяш с машината са неразривно свързани с развитието - телесното и физическото на хората. Спортът е този, които може да помогне на безопасността на движението. Нашата държава е длъжник на гражданите си, защото до сега, за толкова години не е построено нито едно съоръжение от типа многофункционално за да може водачите да се упражняват и да усъвършенстват своите умения. За състезателна писта не ми се коментира. Ние сме единствената държава в Европейския съюз, която няма такова съоръжение. Как сме поставили безопасността на движението като приоритет за държавата, а не си помръдваме пръста водачите да подобряват своите умения. Проблемът е социален, така трябва да се погледне. Ние, като Академия работим годишно с над 2000 души и аз виждам как хора с опит, с години стаж зад волана, не знаят как се държат волана правилно, не знаят как да седнат правилно. Всичко това, в един критичен момент се отразява върху реакциите и възможностите да овладеят автомобила“, сподели специално за БНР доц. Владимир Илиев, към днешна дата хоноруван преподавател. Наследник като ръководител на Сектора сега е синът му  Димитър Илиев -  един от най-успешните наши автомобилни състезатели.

„С цялото ми уважение към всички, които са минали през този сектор и през тази Академия, ще кажа, че зад всеки един по-сериозен успех в моторните спортове значима следа има Националната спортна академия. Тези, които учат в НСА са едни щастливци. Учебната програма така е създадена, че им дава знания за всичко, което засяга човека – за неговите физически и психически възможности, за биофизичните и биохимичните процеси, които протичат в тялото му. Тези хора се отличават от останалите в спорта и е нормално всички или почти всички големи спортисти да са завършили НСА. Те получават наготово много от спортната наука“, допълни доц. Илиев.

Още за развитието на Сектор „Автомобилен и мотоциклетен спорт“ в НСА, за бъдещето на автомобилните спортове, както и за безопасността на движението по пътищата у нас, можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени