Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

Габриела Руменова: Отзивите в интернет влияят на повечето хора при онлайн пазаруване

Снимка: архив

Онлайн платформата "Ние потребителите" започна информационна кампания "Фалшиви отзиви днес, проблемни решения утре".

Много често отзивите от други потребители в мрежата имат съществено значение за избора на определен търговец, бранд или продукт при онлайн пазаруване. За да не бъде изкривявано потребителското поведение и увреждани икономическите интереси на клиентите е важно рецензиите да са автентични и да не въвеждат в заблуда.

Как да разпознаваме фалшивите отзиви в интернет за търговци и продукти обясни в интервю за предаването "Хоризонт за вас" на БНР създателят на онлайн платформата "Ние потребителите" Габриела Руменова:

"Има няколко индикатора. Единият от тях е профилът на потребителя, който е оставил рецензия – добре е да го разгледаме и то не само профила му в сайта, където е коментирал, но и неговия акаунт, ако го е направил през своята регистрация в социалните мрежи. Ако този потребител е коментирал само и единствено тези продукти или определена марка, в нас може да възникне съмнението доколко са автентични, дали са негов личен опит или евентуално му се плаща за това. Другото, по което можем да се ориентираме, е съдържанието на самите коментари. Фалшивите отзиви обикновено са крайни, те са или напълно отричащи, или изцяло хвалебствени. Употребата на професионални термини също е нещо, което може да ни накара да се замислим. Ако в коментара много често се повтаря конкретна марка на продукт или има връзка към място, където се предлага, също може да имаме опасения, че някой работи за някого".


Руменова цитира данни от изследване, според което 70% от потребителите се влияят от това какви рецензии са оставили други клиенти. Хората споделят, че четат средно по 6 отзива за продукт, преди да направят или не поръчка онлайн. Според същото изследване близо 80% от хората възприемат продуктовите отзиви като лична препоръка.

Източниците на фалшиви отзиви могат да бъдат най-различни, предупреди Руменова и препоръча тези отзиви да се възприемат с критичност.

Когато потребителите попаднат на фалшиви отзиви, е добре да ги докладват, за да могат да бъдат взети мерки за санкциониране на нарушителите и премахване на подвеждащите недействителни оценки, съветва още Габриела Руменова.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 


По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.