Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Наталия Митева: Медийната грамотност влиза в училищата

"Само 7% от подрастващите в Европа могат да разграничат факт от мнение"

| Интервю
Зам.-министър на образованието Наталия Митева
Снимка: Георги Налбантов

За нов модел на дигитализация на обучението в училищата започват да работят от МОН, а медийната грамотност сред подрастващите ще бъде заложена като основополагаща и ключова, съобщи пред БНР зам.-министърът на образованието Наталия Митева.

В новия проект за медийната грамотност на младежи и ученици БНР е партньор на министерството.

"Всяка инициатива, свързана с медийната грамотност на децата и учениците, е ключова. В новите учебни програми, които ще градим по нов модел, в следващите години, ще се заложи на медийната грамотност като хоризонтална грамотност. И тя да бъде развивана във всички учебни предмети, във всички учебници и във всички класове, започвайки от най-ранната възраст – работа с данни, търсене на данни, проверка на факти - кое е факт, кое е мнение", обясни Митева.

По думите й, системната промяна на учебните програми по нов модел започва от тази есен със съдействието на ЕК и на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която прави ПИЗА теста на 15-годишните.

"Това ще продължи минимум  3 – 4 години, за да се съгласим в България на нов модел - как да изглеждат учебните програми, кои предмети остават, как са оформени, колко съдаржание има в тях, малко повече практически умения и да бъдат разписани тези учебни програми и апробирани....

Медийната грамотност трябва да залегне като основополагащо базово умение, така че младите хора да могат да се ориентират в света на информацията. И да увеличим процента на младежите, които могат да разграничат факт от мнение", разказа зам.-министърката на образованието.

Тя призна, че у нас не е правено подобно изследване и "истината е, че имаме нужда от такова изследване в България и в началото на проекта ще направим, за да видим къде сме ние".

Тя бе категорична, че е "ключова работата и с учителите, защото ние през тях стигаме до учениците".

Наталия Митева каза още:

"Много проблеми има за решаване и в цялост ги гледаме, за да видим откъде да тръгнем. Много системна и целенасочена квалификация е необходима, за да обърнем нагласата на учителя да поема риска, да дава задание без ясен отговор, за да могат учениците да проявят сериозно творчество, да мислят и да търсят...

Във всеки предмет, в днешно време, се търси информация, от няколко източника и на първо място трябва да подготвим учителите, как и откъде учениците да търсят информация, кое е обективен факт, коя информация е подвеждаща. Нашите ученици са генератори на информация, защото те също споделят и те трябва да са етични, каква информация споделят".

Зам.-министърката призна и за пропуск в родното образование по отношение на "дигиталното благополучие" - да не си обект на кибератаки, сексуални посегателства, на агресия и др., а да участваш само там, където си защитен и да защитиш акаунта и идентичността си, както и собственото си социално-емоционално състояние.

Наталия Митева отчете и още един пропуск, че децата в училищна възраст прекарват много време на лични устройства за развлечение вместо за обучение.

"Тук имаме едно общо предизвикателство - децата ни знаят как да работят в интернет, но трябва да могат да канализират тази енергия в правилната насока", сподели тя.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна