Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Палитрата на софийските театри

Със своята голяма сцена, както и с камерните си зали, Народният театър дава възможност както за широк класически  репертоар, така и за модернистични провокации към софийската публика.
Снимка: Венета Павлова

През последните двайсет години любовта на българската  публика към театъра премина през етапи, донякъде съзвучни с промените в социалния и икономическия живот на страната ни. Особено силно това се усещаше в столицата, на чиито театрални сцени изгряваха току-що завършили актьорското си образование млади таланти, но и всеотдайно се раздаваха любими на няколко поколения актьори. Имаше и период, когато залите в София бяха опустели, а зрителите сякаш предпочитаха масовия политически спектакъл, който се разиграваше на площадите, вместо уединението в тъмнината на театралните салони. За да върнат вярната си дотогава публика, ръководствата на театрите започнаха да залагат на спектакли, чиято комерсиалност и понякога дори откровена несериозност на пръв поглед като че ли даваше резултат, но и този период беше надживян. Едва през последните години, но пък за лош късмет – в навечерието на световната финансова криза, публиката отново започна да пълни залите и да търси духовното съпричастие със сцената. Според Красимира Филипова, шеф на Дирекция „Изкуства и творческо поколение” в Министерството на културата, най-хубавото от завръщането на публиката е, че все повече са младите хора, които влизат в театралните салони.

Най-стабилен според г-жа Филипова е зрителският интерес към Народния театър „Иван Вазов”. Със своята голяма сцена, както и с камерните си зали, той винаги е давал възможност както за много широк класически  репертоар, така и за модернистични провокации към софийската публика. А и за самите актьори стъпването на тази сцена винаги е било признание за тяхната класа. Ето какво разказва г-жа Филипова за други знакови театри в София:

„Интересна е структурата на театър „Сълза и смях”. Той няма своя собствена трупа. Условно може да се каже, че е открита сцена. На нея се канят за участие артисти и цели трупи, които нямат свои постоянни сцени и така им се дава възможност да работят. Няма трупа и театър „199”, но хората, които играят на неговата сцена, са елитни артисти. Затова като че ли интересът на зрителите към този театър е свързан предимно с интереса към актьорските имена. Някои са на свободна практика, други са от различни трупи. За Театрална работилница „Сфумато”, продължава Красимира Филипова, пък може да се каже, че е столичната експериментална сцена, която се радва на много сериозни успехи. Тя е може би театърът с най-големи постижения извън страната. Миналата година например „Сфумато” имаше турне във Франция. Предизвика огромен интерес в Париж и в Нанси. В Сеул пък спечели  престижна награда. Този театър, ръководен от двама режисьори – професорите Маргарита Младенова и Иван Добчев, работи в особена културна ниша. Отивайки на техните спектакли, зрителите предварително са подготвени, че ги очаква друг тип прочит на литературните текстове и много различен репертоар в сравнение с останалите театри.”

Сатиричният театър – един от любимите на софийската публика.

Столичният куклен театър също се откроява сред софийските сцени. Това е така не само поради факта, че много от софийските деца са отраснали с неговите спектакли. 
„Напоследък там започнаха да правят интересни спектакли за възрастни – отбелязва г-жа Филипова. – Дори един от тях спечели голямата награда на престижния международен фестивал „Златен делфин”. Той е триенале и се провежда в черноморската ни столица Варна. Досега беше малко трудно, защото в психиката на публиката като че ли беше залегнало едно разбиране за това, че кукленият театър е само за деца. Но този вид театър има много сериозен инструментариум и може с необичайни изразни средства да внуши това, което драматичният театър не може.”
Според Красимира Филипова, с изключение на няколко от театрите, които имат свой специфичен профил, останалите софийски трупи като че ли са близки в избора си на репертоар. Обикновено включват в афишите си за сезона разнородни както по националност, така и по стилистика драматургични творби. Като европейска столица с отдавнашни театрални традиции, на София все пак й липсва излизането на големите европейски сцени. Красимира Филипова е убедена, че актьорите ни спокойно могат да се конкурират с творците от други страни и затова театралното ни изкуство трябва да бъде много по-активно представяно в чужбина. За целта обаче са необходими средства, които в последно време трудно се осигуряват дори от традиционни досега спонсори. Колкото до интереса на публиката към театралното изкуство във времето на криза, той би могъл да се поддържа с нови, оригинални и дори нестандартни начини за популяризиране на спектаклите.

По публикацията работи: Лина Иванова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Албанският писател Григор Бануши се среща с българската публика

Албанският писател Григор Бануши пристига в България за премиерата на новия си роман "Недовършена симфония" (изд. Изида). Преводът на български език направен от преводача Екатерина Търпоманова, преподавател в Софийкия университет, а допреди години и..

публикувано на 16.04.24 в 16:14

Старинни български килими в галерията на Българския културен институт в Париж

За първи път след повече от век в Галерията на Българския културен институт в Париж ще бъдат представени автентични български килими от XIX и XX век, съобщиха от институцията. Бутиковата изложба “История в цветове. 350 години българско килимарство”..

публикувано на 14.04.24 в 12:25

Българският вируоз Марио Хосен солист ще изпълни импровизации за цигулка в Скопие

Концерт на свещи ще има на 12 април македонският камерен оркестър Профундис със световноизвестния български цигулар Марио Хосен, под диригентството на Гюргица Дашич. Концертът във Филхармонията на Северна Македония се прави със съдействието на Българския..

публикувано на 12.04.24 в 15:37