Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Плакатите са сериозен замърсител на градската среда

Предизборни обещания и оферти за концерти ни провокират зад всеки ъгъл в центъра на София.
Снимка: БГНЕС
Хиляди плакати, рекламни брошури, дипляни, безплатни вестници и всевъзможни хартиени обяви заливат всеки ден големите градове на България. Без да си дават сметка, и производителите им, и хората, към които са насочени, замърсяват неимоверно градската среда. Нещо повече, след като бъдат разлепени или изтече събитието, което рекламират, тонове ненужна хартия „отпътуват” към общите сметища на градовете, тъй като облените с лепило плакати не стават за рециклиране. Оставяме настрана въпроса колко дървета са изсечени, за да бъде произведен даден плакат или рекламна брошура. По данни на Столичния инспекторат – контролния и санкциониращ орган на общината, само в София всеки месец се разлепват между 200 и 300 хиляди афиша, които бързо след това се превръщат в неизползваем отпадък.

„В София се лепи навсякъде – по дървета, по фасади на сгради, по оградите на строителните обекти, по електрическите стълбове и табла – казва Иво Пенев, началник на сектор „Контрол на рекламната дейност” в Столичния инспекторат. – Тези плакати са с гланцирана хартия, лепилата достатъчно са ги увредили и дори след свалянето им не може да ги използваме за рециклиране, та поне единица полезен продукт да извлечем от тях. Така те отиват на депото за отпадъци.”

Негативно настроени към безразборното лепене на плакати са и повечето граждани. Отделно пощенските им кутии често се препълват от всевъзможни хартиени обяви и реклами на магазини, предложения за работа или безплатни вестници.

„Ужасно е! – казва 37-годишната Таня. – Хората се опитват да си поддържат по някакъв начин къщите, да ги направят чисти и спретнати, обновяват фасадите им, а след това някой залепва плакат или нещо друго. Трябва да има определени места и само там да се лепи. И да бъдат глобявани тези, които ги поставят. Доколкото знам, хората, които се занимават с това, са под шапката на специални организации.”

Глоби за неправилно разлепени плакати има. Но има и недостиг на специални места за лепене. В почти двумилионна София има само 40 афишни колони, което е крайно недостатъчно – признава Иво Пенев от Столичния инспекторат. Ето защо общината обмисля през следващата година да изработи и монтира общо 900 нови колони. След като бъдат осигурени достатъчно места за афиши и плакати, инспекторите ще бъдат безкомпромисни, обещава Иво Пенев.

„Столичният инспекторат издири всички фирми, които се занимават с разлепване на плакати в столицата – продължава той. – Направихме си труда да посетим всички събития, които се рекламират от афишите. Организаторите на проявите много бързо ни посочиха на кои лица и фирми са възложили да им разлепват плакатите. Така при нас в един хубав ден се явиха всички „лепачи”, както ние ги наричаме. Това се случи преди няколко месеца и вече сме напреднали значително в комуникацията си с тях. За да изкупят вината си, те дори поеха ангажимента сами да почистят част от София от плакати и да боядисат електрическите стълбове. Нещо повече тези „лепачи” се обединиха в Асоциация на разпространителите на листовки и плакати в България и вече не са анонимни. Пред нас те поеха ангажимента да не лепят безразборно, още повече че предстои да им осигурим места, на които да извършват своя бизнес съвсем легално.”

Показателен е примерът с Асоциацията на разпространителите на листовки и плакати, но проблемите със замърсяването на градската среда от афиши и други хартиени послания не свършват дотук. Безплатната реклама под формата на метални табели с надписи също предизвиква негодувание. Освен че повечето от тези табели са неестетични, те могат да бъдат и опасни за минувачите под тях.

„Никак не са стабилни тези табели и могат да предизвикат неприятни инциденти – оплаква са 40-годишната Ивелина. – Освен това много от тях са стари и грозни и не показват нищо, дори заблуждават хората с посланията си. А ходейки по улицата, никак не е изключено да се стовари някоя табела отгоре ти.”

Освен замърсител на градската среда всички рекламни табели, листовки, плакати и афиши се оказват дори неефективни за онези, които ги поръчват.

„Самите възложители трябва да разберат, че рекламната полза от подобен вид кампания е нищожна – казва Иво Пенев от Столичния инспекторат. – От една страна, плакатите често са покривани от нови часове, след като са поставени, и така изчезват рекламно-информационните им послания. От друга страна, те се поставят на места, които много бързо биват почиствани, и съответно рекламата остава много кратко във времето. Т.е. загубите, които фирмите търпят, са много повече от ползите, които им носи даденият плакат. А оттук нататък и с глобите, които ще налагаме, не виждам полза от лепенето на толкова голям брой плакати.”
По публикацията работи: Красимир Мартинов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Стартира директна нискотарифна авиолиния Истанбул-София

В резултат на колективните усилия на много институции от 1 май 2024 г. стартират директните полети на нискотарифната авиокомпания "Пегасус" между Истанбул и София. Това съобщават във Фейсбук от Посолството на България в Турция. Редовните полети ще..

публикувано на 25.04.24 в 16:15

Миньори блокираха центъра на София срещу либерализацията на тока и съкращенията

Хиляди миньори и енергетици, членове на двата профсъюза КНСБ и КТ "Подкрепа", се събраха на протест в пространството между сградите на Народното събрание и Министерския съвет в София. Протестиращите настояха парламентът да гласува отлагане на..

публикувано на 25.04.24 в 15:08
Ангел Кунчев

Намираме се в началото на национална епидемия от коклюш

Близо 400 случаи на коклюш са регистрирани, намираме се в началото на национална епидемия, заяви пред Нова тв главният държавен здравен инспектор Ангел Кунчев. Той добави, че само в понеделник и вторник са установени нови 70 болни.  Ангел..

публикувано на 25.04.24 в 11:07