Напоследък все по-често ставаме свидетели на агресивни прояви на непълнолетни младежи. Често те са реакция на това, което децата са гледали по телевизията, в различните интернет сайтове, в собственото си семейство или сред връстниците си. Когато агресивното поведение не е насочено към позитивни действия, тогава се случват неприятни инциденти, казват училищните психолози. Те мога да завършат и със смърт на връстник. Понякога обаче децата просто имат нужда някой да ги изслуша, да им даде съвет и това в повечето случаи не може да направи родителят. Тогава на помощ идва училищният психолог, който става все по-необходим ориентир за обърканите детски души.
Елена Александрова е училищен психолог в две столични начални училища /до 8 клас/ и пряк наблюдател на живота на учениците. “Много често пътят до училище в колата е единственият контакт на родителя с детето”, казва тя. Понякога поради здравословен проблем при децата, който се свързва с нетърпимост в общуването, се поражда агресивно поведение. Подобни реакции според Елена Александрова предизвиква и хиперпротекцията от страна на родителите, тяхната прекалена загриженост за всичко, което става с детето или около него – дали е яло, с какво е облечено, какви оценки е получило. “Да не говорим за деца на разведени родители, извънбрачни деца или пък такива, отглеждани от баби и дядовци, защото родителите им са в чужбина. Общуването с тях е затруднено”, казва Елена Александрова и добавя още примери:
“Случаите с агресивно поведение в моята практика са били свързани със спор в приятелска среда заради по-скъп мобилен апарат или друго по-високо материално благополучие, което е свързано с потискане на другия, който няма такъв стандарт. Между момичетата избухва спор за момче, в което са влюбени. При момчетата това се случва по-рядко. При подобни случаи при момичетата често се стига и до физическа агресия. Спорът от Skype се пренася в училищната среда. Момичетата се сдружават, за да накажат друго момиче.”
При подобни прояви ролята на училищния психолог е изключително важна.
“Най-напред говорим само за фактите, тоест какво се е случило – обяснява Елена Александрова. – Всеки има право да каже какво мисли. След фактите идват чувствата, кой какво е почувствал. И най-накрая са анализите – всеки за себе си и групата общо. Ако има някакъв проблем, след това правя индивидуална консултация. Но няма магическа пръчка. Това са деца, винаги може да възникне конфликтна ситуация и ежедневно ми са налага да правя консултации.”
© Снимка: Милка Димитрова
Децата още от втори клас гледат кеч, допълва подбудите за агресивното поведение на децата Елена Александрова. И това е въпреки предупрежденията ми към родителите да упражняват по-голям родителски контрол. Но не можеш да избягаш от сайтовете в интернет. “Родителите трябва да разберат, че агресията, отчуждаването на техните деца се появява най-вече от липсата на обич”, подчертава още училищният психолог. При най-агресивните деца Елена Александрова може да помогне само, ако родителите са подписали декларация за съгласие. “От практиката ми знам, казва тя, че обикновено родителите на такива деца отказват с думите: “Моето дете не е лудо!” Но истината е, че в последните години родителите все по-често търсят контакт с училищния психолог. Елена Александрова добавя:
“Създалите ново семейство родители идват да се консултират. Идват и такива, които виждат промяна в детето си по време на пубертета. Сами виждат, че има някаква склонност към агресия, мотивацията му за учене е променена. Има и такива родители, които отказват да работя с техните деца. Но такъв е животът.”
По собствено желание нерядко за съвет към училищния психолог се обръщат и самите ученици. Доста въпроси имат и когато започне пубертета. Елена Александрова добавя още за причините, поради които у децата може да възникне агресивно поведение.
“Нещо много важно, казва тя, е несъответствието между психичното развитие на децата и учебния материал, който им се поднася. Учебниците са написани на много висок стил и ако децата не разбират нещо, спират да учат. Мотивацията за учене приключва или пък го наизустяват. Така идва умората и неразбирането. Второто са неясните правила за живота. Те не знаят какво да очакват, явяват се и повишените родителски изисквания. Родителите пък не винаги знаят какво се случва в училище. Неясни са правилата от една страна в семейството, от друга страна в училището. И се получава различие в правилата на двете институции, няма съгласуваност в работата с децата.”
123 училища в различни общини ще получат над 1500 преносими компютри преди началото на новата учебна година, съобщиха от образователното министерство. Лаптопите се предоставят по националната програма “Информационни и комуникационни технологии в системата..
Как да изберем най-добрата професия за себе си? С какво трябва да се съобразим при избора си на кариерно развитие? Достатъчно ли ще бъде наученото в клас при търсенето на работа? Отговорите на тези и други въпроси ще дадат младежи от Варна, участници..
През последното денонощие са установени 818 случаи на коронавирус от направените 3127 тестове, показват данните на Единния информационен портал. 26% от пробите са дали положителен резултат. 67% от новозаразените не са ваксинирани. Най-много нови случаи..
Как да изберем най-добрата професия за себе си? С какво трябва да се съобразим при избора си на кариерно развитие? Достатъчно ли ще бъде наученото в..
През последното денонощие са установени 1024 случаи на коронавирус от направените 5030 тестове, показват данните на Единния информационен портал. 20,5%..
Нови пет вековни дървета на територията на природен парк „Странджа” предстои да бъдат обявени за защитени. Те се намират на територията на община..