Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Новият туристически символ на София

Макет, представящ архитектурното разположение на православната черква Света Неделя, католическата катедрала Свети Йосиф, синагогата и джамията, съградени само на един хвърлей разстояние една от друга.
Снимка: Мария Димитрова
“София – мъдростта в действие” – такова е посланието на новия символ на българската столица. Той ще обединява духовната мъдрост на три религии – християнството, юдаизма и исляма, изповядвани в четирите храма в центъра на София. Православната черква Света Неделя, католическата катедрала Свети Йосиф, синагогата и джамията са съградени само на един хвърлей разстояние една от друга. Обединени в новия символ те ще изразяват спецификата на столицата ни като модел на религиозна толерантност. За целта на четирите храма ще бъде направен макет, който ще бъде разположен в подлеза между Президентството и Министерския съвет като част от античния културен проект "Сердика".

"В превод от гръцки София означава мъдрост", каза при представянето на проекта неговият автор Съни Сънински и допълни:

“Посланията, които носи, със сигурност са много повече от тези, които ние си представяме. Макетната експозиция ще включва интерактивна звукова система, осветителна система, наблюдателна площадка, покриваща конструкция и зрителна зала. Макетът ще обхваща основно четирите храма в мащаб 1:25 (малко повече от 1 кв. метър за всяка сграда), а всички останали сгради в центъра ще бъдат само маркирани, за да се наблегне на самите храмове. Цялата инсталация ще бъде разположена на около 100 кв. метра. Сградите около храмовете сме ги маркирали в сиво, докато храмовете са в бяло, за да изпъква и тяхната функция. Покриващата конструкция ще представлява стъклена витрина от подсилено стъкло. В основата на постамента ще има четири телефонни слушалки и информационни табла за всеки един храм. Така посетителите и зрителите ще могат да избират една от опциите, за да чуят информация за всеки един храм поотделно на пет различни езика. Ще могат да чуят и част от службата, която се отслужва вътре. Информацията ще бъде представена на български, френски, немски, английски и руски език.”

Няколко променящи се светлинни програми ще оформят специална осветителна система, за да могат да бъдат показвани различните перспективи на храмовете. Чрез осветлението ще се създава усещане за промяна на обектите в различни часове от денонощието. На стъпалата, които водят към площадката за наблюдение на макета, ще бъдат изписани думите: благородство, толерантност, търпение, диалог, знание. Те ще водят до далекоглед, монтиран в самата среда на площадката. Чрез него ще може да се види надписът, изписан в сърцевината на макета с много малки букви: “София – мъдрост в действие”. “Проектът ще даде възможност на хората да разберат, че в радиус от един километър се намират символите на няколко различни религии, каза кметът на София Йорданка Фандъкова:

“Когато Съни Сънински сподели тази своя идея, аз реагирах много положително – каза тя. - Проектът напълно съвпада с приоритетите и целите, които сме си поставили за представянето на София и за превръщането й в интересна туристическа дестинация и в център за културен туризъм. София има потенциал за това. Аз лично следя и разкопките в центъра на града и възстановяването на някои сгради. Нашата задача е да покажем потенциала на София. Тя го има и е един от най-привлекателните, най-древните европейски градове. Затова проектът е насочен именно в тази посока – да покажем това, което са ни оставили нашите предшественици. София е символ на религиозна и етническа толерантност и това е заложено в стратегията за развитието й като туристическа дестинация. Това е начинът да го покажем на повече хора, а и начин да бъдат обучавани и възпитавани децата и младите хора на София.”

В заключение Йорданка Фандъкова изрази надежда проектът да бъде завършен за 132 годишнината на столицата.
По публикацията работи: Дарина Григорова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Youtube / World Buzz Channel

Японска телевизия популяризира България като туристическа дестинция

Японската телевизия Fuji TV засне епизоди, с които представя България пред японското общество. Снимачният процес е осъществен в сътрудничество с българското посолство в Токио, съобщиха от дипломатическото ни представителство...

публикувано на 09.04.24 в 11:26

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10