Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Електромобилите – транспортът на бъдещето в ЕС и България

Климатичните промени и икономическата криза поставиха на дневен ред в ЕС и България големи предизвикателства пред автомобилния сектор. Сред най-важните е намаляването на въглеродните емисии от транспорта чрез производство на еректромобили. Целта отговаря точно на духа на евростратегията за икономическо развитие през следващото десетилетие „Европа 2020” за умен и устойчив растеж. По думите на директора на „Икономическа политика” в Министерство на икономиката, енергетиката и транспорта Юлиан Николов, производството на еректромобили е ключов приоритет за България през 2011 г. „В ЕС се очаква много бърз ръст на произвежданите годишно еректромобили. От няколко десетки хиляди през 2011 г., когато се очаква някои водещи фирми да пуснат в масова продажба свои модели електромобили, до 300 хиляди през 2015 г. Общо в ЕС има 3 сценария за очаквания брой електромобили годишно през 2020 г., посочва Юлиан Николов.

„Дългосрочните прогнози до 2020 г. са доста впечатляващи – обяснява той. - Минималният сценарий е за 4 милиона, а максималният – за 12 милиона електромобили в ЕС, основно пътнически. В началото това може да бъде предимно в дейности като градски транспорт, таксиметрови и куриерски превози. ЕК и различните страни-членки имат много амбициозни програми за подпомагането на развитието на електромобилите. За тази цел ЕС е отделил 5 милиарда евро. От тях 4 милиарда заеми от Европейската инвестиционна банка и 1 милиард грантове за иновационни проекти, свързани с електромобилите. Водещите европейски страни също имат много сериозно финансиране. Франция, Германия и Великобритания например отделят стотици милиони евро за развитие на електромобилите и изграждането на инфраструктура за зареждането им.”

Според Николов революционната технология на електромобилите много скоро ще повлияе развитието на автотранспорта и автомобилостроенето в България. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма планира да проведе у нас още през януари 2011 г. международна конференция по темата с представители на ЕК и бизнеса в бранша. Какви възможности има България за производството на електромобили?

„България има сериозен опит, придобит с десетилетия в производството на електрокари и тези производствени линии могат да бъдат използвани до голяма степен за развитието на електромобили – казва Юлиан Николов. - България е също и голям производител на оборудване за производство и разпределение на електроенергия и това може много добре да се използва в производството на инсталации за зареждане на електромобили. Също така у нас имаме сравнително високи акцизи и данъци върху течните горива и може да се окаже много изгодно за обикновения потребител използването на електромобили. Освен това, стратегически погледнато, ние нямаме запаси от нефт и природен газ и шансът да пътуваме с ток, би ни дал много голяма енергийна независимост, още повече, че имаме сериозни енергогенериращи мощности като АЕЦ „Козлодуй”.”

В България има заявени 3 проекта за производство на електромобили към момента. Очаква се първите да се произведат до март-април 2011 г. Проектите ще се реализират в 3 града – Стара Загора и Пловдив в Южна България и в Ловеч в Северна България.
 
„По проекта в Стара Загора вече е избрана работна площадка – обяснява Николов. - Тя включва 42 хиляди кв.м. производствени площи, от тях 12 хиляди кв.м. са закрити. Намеренията на инвеститора са да произвежда 5 хиляди броя леки автомобили годишно. Вторият проект предвижда да се произвеждат маршрутки и автобуси със задвижване изцяло на ток. Този проект ще се реализира в Пловдив от един от водещите производители на електрокари и мотокари. Що се отнася до третия проект, вече се изграждат производствените мощности край Ловеч. Ще се произвеждат не само електромобили, но и стандартни автомобили с китайски технологии. Очакваме 2011 г. да е много важна за автомобилостроенето и по-конкретно за производството на електромобили в България.”

Според Юлиан Николов, за да се улесни навлизането на електромобили у нас, много важни преди всичко са усилията на ЕК за стандартизиране на оборудването за зареждането им. „Не може да има интерес от покупката на електромобили, ако няма зареждане за тях и местата за това не са достатъчно голям брой. Важно е също да се установят стандартите и за интероперативност между различните видове транспорт”, казва още Николов.

„Важно е и да се използват съществуващите възможности за финансиране по европрограми – добавя той. - На национално ниво също има възможност за финансиране на производството на електромобили или изграждането на инфраструктура за зареждането им. Например във фонд АЕЦ „Козлодуй” са предвидени над 100 милиона евро за енергийна ефективност и част от тях могат да се използват и за тази цел. Много важни са и възможностите за използване на обществените поръчки за навлизането на електромобилите тук, особено тези за иновативни продукти. Например, обществените поръчки за сметоизвозване могат да наложат една добра практика за ползване на камиони с електрозадвижване. Това важи и за градския транспорт. Таксиметрови превози и куриерски услуги също могат да станат огромен стимул за навлизането на електромобилите в България.”

По публикацията работи: Татяна Обретенова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Предстоят ни два слънчеви дни

В сряда , 2 октомври, минималните температури ще са между 2 и 12°, в София 5°. Максималните ще са от 19 до 24°, в столицата ще е 21°. Във високите полета на Западна България сутринта има условия за слана. През деня ще е слънчево. Вятърът ще е..

публикувано на 01.10.24 в 19:55

Избирателите извън страната ще гласуват с най-дълга бюлетина

В ЦИК беше представена бюлетината за предсрочните парламентарни избори на 27 октомври. Регистрирали кандидатски листи са 28 партии и коалиции, има и един независим кандидат от Плевен. Най-дългата бюлетина ще бъде за избирателите извън страната..

публикувано на 01.10.24 в 19:01

България днес - 1 октомври 2024 г.

В Световния ден на музиката и на архитектурата 1 октомври ще говорим за градежите и устоите на българската политика в условия на предизборна кампания. Каква е мелодията, която долавят българите зад граница и колко голяма изненада..

публикувано на 01.10.24 в 19:00