Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В Индия нищо не е случайно…

Емил Попов и Иван Русев
Снимка: личен архив
Иван Русев и Емил Попов. Скулптори. Вече и професори. Единият от Кюстендил, другият от София. Първа обща спирка – Художествената академия. Съдбата си знае своето, докато пътували и представяли свои творби „по света и у нас”, пътищата им се сближавали. Най-сетне се пресекли в артцентър „Мраморният град на изкуството” в село Илинденци, община Струмяни, далеч от столичната изложбено-галерийна гълчава. Не престанали обаче да пътуват – на Изток. Там се чувстват като у дома си. Емил Попов обича животните и конниците, защото смята, че са „добра опора за мислите на човека. Там са нашите метафори и митологии, природата и нейната сила. В моите конници, в агнето, във вълчицата има подтекст, който не искам да се чете директно, а да въздейства като форма, защото почива на илюзията, на неуловимото”, изповядва творецът. А Иван Русев упреква всички, от които зависи появата на провокативно изкуство в България. И двамата са на едно мнение – в България няма хора с амбиция да инвестират в изкуство: „Важно е да се разбере, че наистина в България подобно явление е много рядко все още. Единици са тези, които достигат до идеята да канят автори, за да инвестират своя капитал в изкуство. И това е една от причините, поради които все повече българи излизат в чужбина, защото там оценката е безспорно висока.” Затова с радост разказват за най-новия си проект „Индия 2010”.

Иван Русев: Всяко голямо пътуване и преживяване си има предистория. В далечната 1987 или 1988, в Сеул, случайността, а може би съдбата, ни срещна с един голям индийски скулптор – Наджи Пател. В 1998 той дойде в моето ателие в Илинденци. И докато седеше мълчаливо на едно столче, Наджи Пател тропкаше тъй дълго с пръсти, че се почувствах неудобно. Поканих го на чай, а той продължи да си тананика индийски мелодии. Накрая дори възкликна: „Как е възможно да правиш тези скулптури, след като не си бил в Индия.” Това беше първата крачка. По-късно г-н Ракеш Агравал, индийски бизнесмен със сериозно отношение към изкуството, създаде артцентър до град Вадодара (или Барода), на 400-500 км северно от Мумбай. Не се колебае, решава и го прави. Това е мегапроект, чиято цел е да се създават големи творби от художници от цял свят, но пристигаха и хора, за да събират опит, които имат сериозна амбиция да инвестират в изкуство. А това пък вече е другата тема – организирана инвестиция в изкуство.В артцентъра има ателиета за керамика, бронзолеене и металопластика, за каменоделство и каменна пластика. Огромен е, с прекрасни малки къщи, разположени на брега на р. Махи. Дадоха ни пълна свобода. Никой не те ограничава, не се опитва да те вкара в някакви измислени предварителни рамки. Работи на воля, проектирай и действай според собствените си представи за пространство. Освен това домакините ни предоставиха пълна техническа помощ, за да реализираме идеите си.

Емил Попов: Иван направи поредица от скулптури, наречени „храмове”. Изсечени са от червен пясъчник, донесен от Раджастан. Индийците даже измислиха термина Temple Style. Причината да ги кръстят така вероятно е същата, като тази от миналото на Индия, когато са създавали нейните културни чудеса – храмовата скулптура, която днес се ползва със световна слава, а аз наричам това „самосъзнание на водещите обществото хора”.

Иван Русев: Емил пък направи огромен проект на брега на една голяма река. Природните дадености там са такива, че се получава разлика в нивата между брега и подхода към водата. Той продължи една алея в горното ниво с огромна метално-каменна конструкция, подпряна върху каменни колони, последната е с височина 6 метра. Все едно, че е начало на модерна магистрала, а всъщност е истинско произведение на модерното изкуство.

Емил Попов: Нарекох го просто „Друг мост към реката”. Представлява мегалитен мост. Най-големият камък тежеше 20 тона. Има много силно внушение и доста метафора, поне аз така си мисля. А индийците, за да ми помогнат, прокараха специален път, по който да докараме камъка. От години се занимавам с тази проблематика – метални плетки, които носят каменни материали. Опитам се по този начин да предам нов живот на студения камък, да го вкарам в определен образ – един материален хоризонт, създаден от човека и неговото въображение, към двата изначални хоризонта – вода и небе – и към реката. Тази плетка има отношение към нашата стара архитектура. Тя все още е запазена в селата у нас. Вплетена в дървената конструкция, носи тежката материя, пръстта.

Иван Русев: Барода е голям културен център в Индия и това, което се случва в този град, засяга цялата държава. В началото си мислехме, че във всеки по-голям град се развива изкуство, но се оказа, че центровете на актуално съвременно изкуство в Индия не са толкова много. Това са Барода, Гвалиор, Ню Делхи и Мумбай. Не само в Индия, но и в Китай, хората се опитват да вземат най-доброто от културата на Европа. Но някои неща вече ги правят дори по-добре.

Емил Попов: Щатът Гуджарат, където се намира Барода, е един от най-богатите в Индия и по тази причина наистина се е превърнал в събирателен център – и в културен, и в икономически смисъл. Там са създали международни скулптурни паркови колекции, каквато се опитваме и ние да направим в Илинденци. И вече са осъзнали необходимостта от развитие и от промяна на изкуството на идейно ниво. Ясно е, че не е възможно творецът сам да реализира подобни проекти, било то в ателието си или по време на поредния симпозиум. Много ограничен е и като средства, и като пространство.

Иван Русев: Изглежда се задава период на сериозна търговия с произведения на изкуството в Индия и в Азия като цяло. Няма нищо лошо в това. Ние двамата приемаме тази идея и ще правим всичко възможно, било в Илинденци, било в Индия, Китай, Япония или Белгия, да оставяме своите произведения. Жалко е, че все по-малко можем да правим такива неща в България. В Европа колекционер от тази величина мога да посоча Юго Вутен. Петер Лудвиг беше също такъв колекционер, но вече не е между живите.

Емил Попов: Не мога да не кажа и две думи за хората на Индия. Грация, топлина, спокойствие и нежност струи от усмивките на индийките, от гъвкавите им тела, дори и когато на главите си носят товар от тухли, вар и разни строителни материали. Как да забравя хлапето, което беше наш гид. Каза ни, че живее в дупка, не познава баща си и знае английски, испански, немски. Работи, за да живее. А такситата им на капака си винаги имат оченца. Това всъщност е апаратът за сумата, която трябва да плати пътникът. Не е вътре, за да не стават далавери.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Сухо" на мексиканките Астрид Рондеро и Фернанда Валадес с голямата награда на СФФ

На церемония в Националния дворец на културата в София бяха връчени наградите на 28-ия Международен филмов фестивал "София Филм Фест".  Филмът "Сухо" на мексиканските режисьорки Астрид Рондеро и Фернанда Валадес спечели голямата награда на "София..

публикувано на 24.03.24 в 08:17

"От вестника до музея" – карикатурите от социализма, събрани в една изложба

Опит за реконструкция на карикатурния жанр в условията на тоталитарната система на управление в България между 1944 и 1989г. прави изложбата "От вестника до музея", която вече пети месец привлича посетители в Музея на изкуството от периода на..

публикувано на 23.03.24 в 03:55

Алек Попов вече е сред небесните класици

На 58 години си отиде писателят Алек Попов, съобщиха от Българската академия на науките (БАН). Авторът на "Мисия Лондон", "Черната кутия", "Митология на прехода", "Сестри Палавееви", "Мисия Туран" и др. произведения е починал на 22 март...

публикувано на 22.03.24 в 13:45