Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Оперният певец Стоян Попов – модел на вокално майсторство

Стоян Попов в ролята на Набуко
Снимка: личен архив
Днес големият български оперен певец Стоян Попов навършва 80 години. Звездата му изгрява през 60-те години на миналия век. Младият самодеец смайва първо педагога си – проф. Христо Бръмбаров, който се заема да шлифова великолепния глас. Още като студент българинът е удостоен със златен медал на Световния младежки фестивал в Хелзинки. След няколко години Стоян Попов вече е сред фаворитите на българската, по-късно и на чуждестранната публика от Европа и Америка. Наричан е от френската музикална критика „българският Тито Гоби”. Гастролите му по световните оперни сцени получават оценки от типа „изключителен Макбет”, „ненадминат интерпретатор на Скарпия”… Удостоен е със званието „Камерзенгер” на Виенската опера през 1982 г.

Без преувеличение, за Стоян Попов може да кажем, че притежава комплекса от качества, необходими за една голяма кариера: изключително красив, наситен с тембри мощен глас, артистизъм и внушителна осанка. А своята огромна жизнена енергия щедро раздава на сцената в продължение на четири десетилетия. Много от неговите изпълнения се вписаха в музикалната ни история като модели за вокално-музикално и актьорско внушение.

© Снимка: личен архив

Репертоарът на Стоян Попов показва многостранността на таланта му и дарбата да се превъплъщава в най-различни образи. Несъмнено той е признат за блестящ интерпретатор на Вердиевия баритонов репертоар. Трябва да се отделят високите му художествени изяви по световните сцени с партиите на вавилонския цар Набуко и етиопския владетел Амонасро. Незабравими са силните въздействени образи на Макбет и Яго, в които той достига най-пълноценно разгръщане на възможностите си. Красива фраза и изразителни нюанси показва и в партиите на Дон Карло от „Ернани”, в Симон Боканегра, както и в специфичния и много труден образ на Фалстаф. Тук се откроява един нов ракурс от дарованието на Стоян Попов – комедийният. А в ролята на Риголето, която изпълнява десетки пъти и на десетки оперни сцени, Стоян Попов постига трагични върхове в изграждането на психологически наситения образ на шута.

Измежду неповторимите интерпретации на певеца е и образът на барон Скарпия от Пучиниевата „Тоска”. В него той неизменно и възторжено е аплодиран, наред с Райна Кабаиванска и Гена Димитрова, едни от най-големите изпълнителки на Тоска в последните десетилетия на миналия век.

Няколко забележителни вокално-актьорски изпълнения бележат и руския репертоар на Стоян Попов. Най-големите оперни критици на Франция, Германия, Австрия, Италия, Русия неизменно се възхищават от постиженията му в ролите на Княз Игор, Княз Галицки, болярина Шакловити, Борис Годунов. Майсторството на Стоян Попов и огромният му опит превърнаха партията на Хан Крум от едноименната опера на Александър Йосифов в един от шедьоврите на българското оперно творчество. Във фонда на БНР се пази запис от операта „Момчил” на Любомир Пипков от 1970 година. Стоян Попов е в ролята на Събо – побратим на войводата Момчил.

През всичките сезони на своята блестяща кариера Стоян Попов винаги е бил предан на своя оперен театър – Софийската опера. В него прави първите си големи роли и се утвърждава като забележителен изпълнител на класическите драматични баритонови роли. Защото освен голям артист, той е и голям българин-родолюбец. В родината си той постига върховете на попрището си, но и оттук черпи вдъхновение и сили за да разнася по света славата на големите български оперни гласове.
По публикацията работи: проф. Боянка Арнаудова

Още от категорията

Дебют за Соня Йончева в Япония под диригентството на Найден Тодоров

Дебют на сцената на престижната зала "Бунка Кайкан" в Токио днес (2.07) има световноизвестното българско сопрано Соня Йончева . Оперни арии от Винченцо Белини, Джузепе Верди и Джакомо Пучини ще звучат под диригентството на маестро Найден Тодоров...

публикувано на 02.07.22 в 09:25
Людмил Крумов и The Small Bulgarian Folk Jazz Orchestra

"Културен сблъсък…" – емоционално музикално пътешествие от Дунава до Мисисипи

"Културен сблъсък – От Дунава до Мисисипи" (Cultural Collision - From Danube to Mississippi) е заглавието на новия албум, събрал 11 авторски пиеси на Людмил Крумов. Виртуозният китарист е и продуцент на този проект, в който участва The Small..

публикувано на 30.06.22 в 13:54
Снимка: предоставена от организаторите

Зорница Иларионова за концерта си с Плевенска филхармония под диригентството на Йордан Камджалов

Плевенската филхармония отново гостува на софийска сцена, този път с концерт в рамките на Международния фестивал "Софийски музикални седмици" на 29 юни. Под диригентството на Йордан Камджалов ще прозвучат сюита "Жар птица" от Стравински и Концерт за..

публикувано на 29.06.22 в 10:44