Повече от 20 български компании от винарския и хранителния бранш, както и производители на козметика, етерични масла и електроника представят продуктите си на изложение на стоки от Централна и Източна Европа в китайския град Нинбо до 11 юни. Според министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев българският износ към Китай се е увеличил с 20 процента през последните месеци. Министърът на търговията на Китай Гао Хучън пък потвърди, че България продължава да е стратегически партньор за Китай в Централна и Източна Европа. Какви са интересите на България и азиатската република при условие, че китайците мислят твърде глобално? Темата коментира Иво Тодоров, председател на Асоциацията на българските износители:
Наистина ли износът за Китай е нараснал през последните месеци?
„Нека видим една трайна тенденция в българо-китайските отношения, в която да наблюдаваме устойчив растеж поне за период от три години, за да можем да кажем, че нещо се случва. В момента всяка прибързана еуфория е меко казано пресилена.”
Как се справя българският бизнес при жестоката конкуренция там, на какво разчита?
„Българският бизнес разчита на своята конкурентоспособност. Малко или много започва да става част от глобалния бизнес и е нормална тенденцията да се търсят нови дестинации. Още повече, че основни пазари за българския износ в момента, като Украйна и Турция, не работят. Така че, бизнесът търси замяна на тези пазари.”
Какви стоки изнасяме?
„За момента няма някакъв бранш или отрасъл, за който да кажем, че стабилно се е настанил на китайския пазар. Затова не бързам с прогноза за бум на българо-китайските икономически отношения. Изнасяме хранително-вкусова промишленост – сирена, млека или по-скоро суровините за тях. Правим опити да изнасяме и инвестиционни стоки. Но за мен е все още прекалено нестабилна ситуацията, за да кажем, че нещо се случва реално. В момента сме в период на пробване на българските стоки на китайския пазар.”
Амбициите на Китай да инвестира в Централна и Източна Европа, както и в България, са доста големи. Има кредитна линия за 10 млрд. долара за региона.
„Китай иска да види какви възможности има за инвестиции у нас, тъй като България е интересна дестинация, която е врата към ЕС. Китайската Ексим банк разполага със сериозен инвестиционен кредит. В момента се разглеждат бизнесвъзможностите, къде да се инвестира. Интересът на Китай не е за внос на български стоки, а по-скоро инвестиционен интерес в рамките на ЕС.”
Пускането на български стоки на китайския пазар може би е реверанс към нас, за да може китайските инвеститори да се позиционират в България или региона. Защото „Произведено в ЕС” отваря световните пазари, докато „Произведено в Китай” има ограничения. Ухажват ли ни?
„Разбира се, но ние не трябва да се плашим от това. Защото преките чуждестранни инвестиции в България имат трайна тенденция на намаляване през последните три години, а те са един от основните елементи на БВП. Така че, привличането на повече инвестиции в България е положително за страната. А Китай е сериозен инвеститор в чужбина. Китайският бизнес направи първи крачки тук с някои средни по размер инвестиции, които вече работят. Има опит с работата в България и мисля, че разширяването на китайските инвестиции в България ще продължи. Ако искате пряк отговор – наистина, ухажват ни.”
България може да е част от еврозоната през 2025 г., каза лидерът на Еврогрупата Паскал Донахю, който посети София. В интервю за БНР на Марта Младенова той изрази надежда страната да продължи да води благоразумна фискална политика. "Основното..
Най-големите работодатели в IT сферата у нас са чуждестранни компании, показва анализ на компанията DEV.BG, осъществяваща връзка между работодатели и търсещи работа в IT сферата в България. Изготвена от нея класация на 100-те най-големи IT компании,..
За присъединяването на България към еврозоната въпросът не е дали, а кога. Такова мнение изказа управителят на БНБ Димитър Радев на конференция в София "Европейският път на България - присъединяване към еврозоната: предимства и предизвикателства..
Румънска компания „OMV Petrom“, която е част от австрийската OMV изцяло ще оперира офшорния блок "Хан Аспарух". Дружеството поема досегашното участие в..
53% от интернет потребителите в България (над 2 800 000 души) са онлайн купувачи, докато през 2018-2019 г. те са били една трета от тази цифра...
Има огромен потенциал за засилване на сътрудничеството с Молдова в областта на търговията със селскостопански продукти. Това стана ясно на среща в София..