Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Фотофабрика” – една снимка говори повече от стотици думи

БНР Новини
Снимка: Кристина Гарсия Родеро

Четвъртото издание на фестивала за съвременна фотография „Фотофабрика” се провежда от 2 май до 23 юли в София. „Фотофабрика” е платформа за фотографски събития за широка публика. Фестивалът представя фотографията като изкуство и социална зона, част от съвременната градска културна среда.

Директорът на фестивала Еми Барух подчерта социалния характер на инициативата и отличи фотографията като най-масовото демократично изкуство:

СнимкаКогато започнахме да мислим как да направим един фестивал, който да има своето специфично лице и запазена марка, ние решихме, че е важно да се обедини социално-политическата и визуалната лексика. Първият фестивал „Фотофабрика” имаше за тема „Протестиращия човек“. Това беше преди четири години. Второто издание беше посветено на „Маргиналния човек“. Третото издание беше на тема „Конфликти“. В сегашното четвърто издание темата е Отблизо“.

А дали успява „Фотофабрика” да е разбираема за хората и има ли интерес към събитията, които предлага? Еми Барух е категорична, че фотографията е най-демократичното изкуство, отворено към всички:

Аз си мисля, че фотографията като най-демократично, най-масово изкуство, което е разположено по улиците на София, по оградите на училищата, може да накара минувача да спре, да сравни себе си, да се идентифицира и да разсъждава върху онова, което снимката му подсказва. Известна е фразата, че често пъти една снимка говори повече от стотици думи. Това е хоризонталният начин на динамиката днес, в която нямаш нужда от преводач пред образа, нямаш нужда от нещо друго, освен от емпатия. Това прави фотографията изключително мощна медия. В това е и силата на фестивала.

Изкуствоведът  Георги Лозанов също направи паралел между изкуството и фотографията и изтъкна приоритетите на тази визуална сфера:

Фотографията е средството, което най-лесно и най-бързо реагира на ставащото около нас и го обръща в послания, дава възможност да го погледнеш по различен начин, да разбереш какво се случва. Фотографията е огледало, което вижда човека отвътре, според това, което е, според неговата идентичност и природа. „Фотофабрика” е един наложил се фестивал със много собствена физиономия. Той използва фотографията, за да влияе чрез нейните послания върху най-проблемните зони на днешния живот, каквато например е проблемът за бежанците, който днес присъства по особено драматичен начин. За мен този фестивал е ценен, заради това, че при него фотографията участва в големите културни дебати на днешното време.

От 2 до 14 май в Арт център „Банкя“ ще бъде показана изключителната изложба „1/320“ на Стоян Ненов – фоторепортер на Reuters и първият българин, носител на наградата „Пулицър“. Миналата година изложбата беше показана в София при изключителен интерес от страна на публиката.

СнимкаХората в движение са във фокуса на обектива на Стоян Ненов, работил по отразяване драмата на мигрантите, пристигащи в Европа и техните съдби.

За мен „Фотофабрика” остава най-голямата платформа за фотографско изкуство. Чест е за мен да участвам тук, където присъстват световни имена от изкуството на фотографията, каза Стоян Ненов и разказа за снимката, получила „Пулицър”:

Тази снимка е от Гевгелия в Македония, на границата с Гърция. Там всеки ден имаше по два, три влака, където искаха да се качат всички хора. Това беше невъзможно. С тръгването на всеки влак имаше хора, които македонската полиция се опитваше да спре.

Автор: Стоян Ненов
В програмата на фестивала, който ще продължи до 23 юни, следват 3 големи изложби и над 10 съпътстващи събития.

От 9 май до 18 юни Софийската градска художествена галерия представя за пръв път пред публика изложбата на Алекс Майоли „Аз, моя милост и ЕС” (Me Myself and EU), проект, създаден за фестивала „Фотофабрика”. Специално за подготовката на тази изложба италианският фотограф е обиколил емблематични за прехода на България места.

Автор: Алекс Майоли
Голямата изненада за публиката на „Фотофабрика” тази година – изложбата на едно от най-големите световни имена в хуманистичната фотография – Робер Доано, се открива на 15 май в Музея на София. Тя ще включва 30 от най-известните му фотографии от периода 1945-1978 година и ще бъде представена до 15 юни.

Автор: Робер Доано
Между 15 и 28 май в галерия „Васка Емануилова” може да бъде видяна най-провокативната изложба в рамките на фестивала – тази на проф. Лин Шрьодер „Автопортрет с близнаци и една гърда“, която включва само една фотография. За нея самата авторка твърди, че никога не те оставя безразличен.

Автор: Ричард Лам / „Гети Имиджис”
Традиционната за фестивала експозиция на открито с кадри на агенциите „Ройтерс” и „Гети Имиджис” вече може да се види на Моста на влюбените зад НДК. Тя представя селектирани фотоси на двата медийни гиганта по темата на „Фотофабрика” 2017 – „Отблизо”.

Снимки: Севда Дюкянджи и fotofabrika.org




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Изложба в София "По следите на Михайло Парашчук“

В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...

публикувано на 18.11.24 в 17:41

Приключенско кино от 39 държави пристига на „Банско филм фест“

За двадесет и трета година екипът на „Банско филм фест“ ще пренесе публиката до едни от най-екстремните точки на света посредством 75 филма от 39 държави. "Всички те са премиерни, за част от тях прожекциите в Банско ще са световни премиери", каза за..

публикувано на 17.11.24 в 08:15

Милена Селими с награда за най-добър превод в Албания за "Времеубежище"

Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..

публикувано на 16.11.24 в 21:10