Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Германски компании търсят инженерни кадри у нас и подкрепят български стартъпи за излизането им на немския пазар

БНР Новини
Снимка: предоставена от Стефан Йонков

Акцент на посещението в петък на премиера Бойко Борисов в Германия беше представянето на предимствата на България пред германските компании като инвестиционна дестинация. Той се срещна с представители на няколко германски концерна на традиционния годишен форум на семейния бизнес, както и с германския финансов министър Волфганг Шойбле. Стефан Йонков, ръководител на Службата по търговско-икономически въпроси в българското посолство в Берлин, разказа за резултата от срещите:

СнимкаГолемият интерес на присъстващите германски компании по време на форума беше забележителен. Благодарение на доброто партньорство на политическо ниво между България и Германия днес страната ни е изключително добре приета сред германския бизнес. Създаденото доверие, убедеността на немския бизнес, че България е стабилен „остров” на Балканите, подходящ за техни нови задгранични производства, е несъмнен и това беше демонстрирано по време на форума от всички участници. Конкретният резултат е, че беше заявен интерес и желание за задълбочаване на идеите за инвестиции в България. Службата по търговско-икономически въпроси в Берлин ще работи с всеки един от създадените нови контакти. На първи етап отправихме покана към компаниите да посетят България, за да проучат всяка една възможна инвестиционна дестинация за тях и да изберат най-добрата.

За 2016-а година можем да бъдем горди с 6,6 млрд. евро двустранен стокообмен, което е рекорд за двустранната търговия между България и Германия, и петпроцентов ръст спрямо 2015-а. Но интересът сред германските компании към нашата страна трябва непрестанно да се поддържа, допълва Стефан Йонков:

Голяма част от българския износ за Германия се формира от немски инвеститори, които вече произвеждат в нашата страна и експортират обратно към Германия своята продукция. Стартирахме кампания за директен мейлинг до потенциални германски инвеститори с международни производства. Нашата база данни наброява вече над 5000 германски компании и постоянно се увеличава. Друга инициатива е развиването на ново партньорство с Федералната асоциация на малкия и среден бизнес, с която договорихме откриване на тяхно представителство в България, което ще стане факт много скоро. Има и нов момент в сферата на интереса на германския бизнес в областта на стартъпите. Предстоят нови инициативи за съдействие на български стартиращи компании за излизането им на германския пазар.

Най-често инвестиционен интерес към България проявяват компании с технологична насоченост, производства на компоненти за автомобилния сектор, за бяла и черна техника, но се цели разрастване, твърди Стефан Йонков:

Нов сектор е компоненти за жп производството, които се опитваме да развием. Предстои посещение на бизнес делегация от 10-15 немски компании през месец октомври, която организираме съвместно с Асоциацията на германската жп индустрия. Те ще проучват възможностите за производство в страната ни. Тези компании търсят кадри на средно и високо ниво с инженерна подготвеност. Смятам, че и в бъдеще този тренд ще се запази.

Стефан Йонков коментира още, че България може да се поучи от германския опит за справянето с проблема с кадрите:

Проблем с кадрите съществува в цяла Европа. Германия също изпитва недостиг на квалифициран труд. Там добре позната е дуалната форма на обучение. За наша радост правителството ни се фокусира върху нейното въвеждане и у нас. Дуаланата форма на обучение съчетава теоретично с практическо обучение на кадрите и е начин, по който заетите могат да се преквалифицират по-добре. Това би спомогнало и за привличането на нови инвеститори, защото когато един инвеститор знае, че може да намери добри специалисти в определен регион в България, това ще бъде водещият фактор при вземането на инвестиционно решение. Важно е и партнирането на университетите с бизнеса. Една германска компания от автомобилния сектор развива обща магистърска програма с Техническия университет в София – специалистите се обучават теоретично в Техническия университет, а практически работят в компанията. Програмата е създадена изцяло по изискване на германската компания. Този пример трябва да бъде мултиплициран и с други немски компании. Това представлява голям интерес за тях и се радват, когато разберат, че го развиваме в България.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

53% от интернет потребителите в България са онлайн купувачи

53% от интернет потребителите в България (над 2 800 000 души) са онлайн купувачи, докато през 2018-2019 г. те са били една трета от тази цифра. Голям тласък на електронната търговия у нас е дала Covid пандемията. Това съобщи Жанет Найденова от..

публикувано на 28.03.24 в 23:05

България и Молдова ще разширяват сътрудничеството в селското стопанство

Има огромен потенциал за засилване на сътрудничеството с Молдова в областта на търговията със селскостопански продукти. Това стана ясно на среща в София на министъра на земеделието и храните Кирил Вътев и вицепремиера и министър на земеделието и..

публикувано на 28.03.24 в 21:57

„OMV Petrom“ поема проучването за газ в българската зона на Черно море

Румънска компания „OMV Petrom“, която е част от австрийската OMV изцяло ще оперира офшорния блок "Хан Аспарух". Дружеството поема досегашното участие в концесията за издирване на газ, държано от френската "TotalEnergies“. Информацията е на „OMV Petrom“,..

публикувано на 27.03.24 в 16:05