Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Закупуването на нов автомобил – все по-достъпно в България

Снимка: shutterstock

Тези дни агенция БГНЕС съобщи, като се позовава на данни от Пътна полиция и вносители на автомобили, че настъпва промяна в нагласите на българина по отношение на закупуването на нов автомобил.

Това все още се случва със слаби темпове и от гледна точка на съотношение между нови и стари автомобили на глава от населението България е една от последните държави в Европа. Миналата година са регистрирани 43 368 нови и 226 657 употребявани автомобила, а 41% от автомобилния парк в страната е на възраст над 20 години.

В момента обаче компаниите вносители предлагат доста по-гъвкави варианти за закупуването на нов автомобил. Лихвите са ниски и нова кола може да бъде взета на лизинг с първоначална вноска от само 10%. През последните години расте използването на така наречения оперативен лизинг, при който автомобилът се взема под наем в дългосрочен план срещу плащане на месечни равни вноски без първоначална вноска. Това фактически е услуга, а не лизинг, в чийто край клиентът не придобива собственост върху автомобила. В повечето случаи потребителите на тази услуга не придобиват собственост, защото се възползват от възможността за замяна на автомобила. Миналата година, от всичките продажби на нови коли, около 30% са станали точно по тази схема.

Вносителите са категорични обаче, че бъдещето е в електрическите автомобили. При новите модели има автономия до 340 км, която в градски условия едва ли може да бъде надхвърлена за един ден. Обмисля се и вариант, при който лизингът да включва и право на 20 дни ползване на оборотен автомобил, който не е електрически, за да може клиентът да предприема пътувания до места, където няма зарядни станции и възможност да зареждане автомобила.

Вносителите очакват обаче и държавата да направи някои стъпки за стимулиране купуването на нови и екологични автомобили. Основно имат предвид предоставяне на данъчни стимули и форми на съфинансиране, каквито се практикуват дори в съседни държави. В Румъния, например, се въвеждат ековинетки, а за да стимулира предаването на кола за скрап, защото тя замърсява, държавата дава на собственика около 1800 евро субсидия. В България подобни стимули няма, но вносителите са убедени, че трябва да се работи в тази посока.

Редактор: Стоимен Павлов




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Енергийната комисия в НС отложи пълната либерализация на пазара на ток

Депутатите от енергийната комисия в Парламента замразиха либерализацията на тока на едро за една година. Според действащия закон тя трябваше да се случи от 1 юли т.г. Това означава, че на 1 юли КЕВР отново ще трябва да се произнесе за цената на..

публикувано на 17.04.24 в 17:58

В България се появи първата плантация с шамфъстък

За първи път в България край Сандански засадиха плантация с 22 декара шамфъстък. Инвестицията е на софийски бизнесмен, съобщи БНТ. Първата реколта се очаква до 2-3 години. Хората в най-топлия район на България и преди са отглеждали екзотичното за..

публикувано на 17.04.24 в 10:20

Служебният кабинет продължава курса на България към еврозоната

"Старал съм се в правителството да попаднат експерти, да има приемственост и да бъде политически балансирано" – това заяви служебният премиер Димитър Главчев при представянето при президента на състава на вече действащия служебен кабинет. Основната..

публикувано на 15.04.24 в 10:25