Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Бизнес с човешко лице по време на COVID-19

Снимка: БГНЕС

В разразилата се безмилостна коронавирусна криза след 13 март т.г.,  българският бизнес демонстрира  солидарност и социална отговорност всеки ден. И това при положение, че е сред най-силно пострадалите от пандемията, търпи удар след удар и безпомощно гледа как се сриват плановете му, продажбите и доставките, как бавно приближава икономическата катастрофа.

В сила остава обаче правилото, че първо трябва да сложиш ред в собствената си къща преди да почнеш да оправяш света. Затова и работодателите отделиха първо значителни ресурси за запазване на своя човешки капитал, който, въпреки клишето, се оказа пак най-ценният актив на бизнеса. Почти навсякъде в страната малки, средни и големи фирми полагат грижи за здравето на своите служители и работници. Безплатно се раздават маски, ръкавици, предпазни облекла, дезинфектанти, витамини, минерална вода, топли напитки. Работните помещения редовно се дезинфекцират и се прави всичко възможно за ограничаване на социалните контакти, като най-често се позволява на служителите да работят от дома. В дейности, при които работата не може да се извършва без физическо присъствие на трудещите се, се набляга на предпазните средства и на строго прилагане на взетите от властите ограничителни мерки.

Но българският бизнес не е социално отговорен единствено към своите служители и работници. Той е съпричастен към всичко, което се случва с пандемията в страната. Вече избухналата икономическа криза съществено намалява финансовите възможности на предприятията, но въпреки това те продължават с благотворителните си кампании. Дават се пари за предпазни средства за медицинския персонал в болниците, за респиратори в лечебните заведения, за оборудването на нови лаборатории за тестове за коронавирус, за ремонти и преустройство на болници и клиники. Даренията, които бизнесът направи само за десетина дни, не са за пренебрегване -  на стойност почти 2.7 млн. евро. Най-големите бенефициенти са три болници в София – „Александровска“, „Пирогов“ и Военна болница. Но и в останалата част от страната бизнесът не е безразличен към случващото. В много градове местните икономически организации мобилизираха силите си в полза на нуждаещите се местни медицински заведения и социално слаби семейства.

Много фирми от друга страна решиха да помогнат в трудните времена на кризата, трансформирайки нормалното си производство и преминавайки към изработването на най-спешно нужните предпазни средства. В България текстилната и шивашка промишленост са много добре развити и с голям капацитет. Точно такива частни предприятия започнаха да произвеждат маски, очила, предпазни облекла и ръкавици за населението и за медицинския персонал на първа линия на фронта срещу COVID-19.

За още по-осезаемо участие на бизнеса във войната срещу коронавируса организации на работодатели предложиха създаването на кризисен Икономически съвет, който да подпомага правителството с компетентни съвети и препоръки и да координира и насочва работата на деловите среди в най-важните за момента направления.

Всичко това показва, че невинаги и не за всички бизнеси печалбите са на първо място. Напротив, когато е необходимо, преките икономически интереси остават на по-заден план, изместени от социалната отговорност и солидарността, показвайки човешкото лице на българския бизнес.

Снимки: БТА, БГНЕС