Тя е стара, рошава и грозна, с две думи - зла жена! Обикаля с малко мръсно дете, държи тефтер със списък, за да мори народа по него. Сигурно се досещате – това е Черната смърт – най-голямото бедствие по българските земи, отнело живота на милиони. Хората били безпомощни пред чумата. За да я умилостивят, в края на селото ѝ оставяли питка с мед, винце, вода и дори гребен – да измие себе си и детето, да се среше и да си пийне, че да се улиса и да забрави за какво е тръгнала. Така в миналото предците ни се „лекували“ от зарази.
Болните от едра шарка, пък се борили с болестта като укротявали Баба Шарка. Старицата, със слабост към малките деца, също обичала питките с мед и вино, ала държала и на чистотата. Стопаните я заблуждавали да си тръгне, като ръсели захарен сироп на пътечка от болничното леглото до входната врата. Българите се пазели от зарази и с талисмани на глаголица и на кирилица. Археолози попадат на амулети от IX- X век с изображение или само с текст, под формата на молитва или заклинание.
Но с времето знанието напредва, суеверията отстъпват пред първите научни опити да се спре разпространението на заразните болести. В епохата на Османското владичество, властите започват да карантинират цели села и да изолират болните. Създават се епидемиологични щабове, както и подобия на днешните РЗИ-та. „Османските лекари настояват да се използват маски – малък квадратен плат от лен върху лицето, а хората без маски били глобявани от здравни инспектори“ – твърди историкът Румен Иванов.
Според писмени източници, по време на епидемия, властите в Пловдив поливали улиците с … розова вода, считана за свещена, защото розата било любимото цвете на пророка Мохамед. Българите пък се пазели от зарази като прекадявали помещенията с билки. За целта често използвали жълтия кантарион. И още една любопитна подробност. По нашите земи е била въведена първата в историята ваксина срещу едра шарка.
Това което виждаме от османските документи за тези епидемии, е че не трябва мъжът и жената да влизат в интимен контакт ако са заразени, защото детето ще се роди с аномалии. Освен това човекът, който е болен от чума, не трябва да консумира млечни продукти, защото с това се обостряли симптомите на заболяването. Някои лекари препоръчват да не се излиза вечер извън дома, защото повечето болести били свързани с дявола, който обича да броди нощем и може да се всели в човека. Дори османските власти издават такива заповеди – да не се излиза след свечеряване, защото това разпространявало заразата.“
Днес някои суеверия продължават да битуват сред нас. Може би, за да ни покажат колко сме уязвими и зависими от природните сили.
Вижте и първата част на историите, разказани от Румен Иванов, в "Заради холерата през 19 в. се създават първите карантинни служби у нас".
Снимки: архив и предоставени от Румен Иванов
Четиринадесетото издание на Международния фолклорен фестивал “Шопски наниз” ще се проведе на 19, 20 и 21 април 2024 г., в Народно читалище "Иван Вазов-1947" в гр. Костинброд. Към събитието се канят да се присъединят и българите от Сърбия, съобщава..
Празникът на сланината и греяната ракия събра в планинския град Априлци хиляди гости от цялата страна. “ Тези два дни ще бъде пълно с песни и танци, греяна ракия, препечена сланинка. Празникът е повод хората да видят каква невероятна природа имаме и..
Ден след празника на лозарите и винарите Трифон Зарезан, в Дряновското село Гостилица самодейците от местното читалище пресъздават народния обичай "Ялова понуда". Празникът е наситен е с много зрелищност и изненади и е посветен на раждаемостта. Жените..
Традиционната "Великденска работилница" – демонстрация за писане на яйца, ще се проведе от 23 до 26 април в Етнографската експозиция на Регионалния..