Уникални български шевици, бродирани през Възраждането, събра в каталог Историческият музей „Искра“ в Казанлък. Луксозното издание с богати изображения е наречено „Багри и нишки“ и е едно от събитията, с които институцията отбелязва 120 години от създаването си. В каталога са включени шевици от ризи, кърпи, свиленици, ръкави на ризи, опашки на сукмани и други.
„Знае се че писателят хуморист Чудомир и Петър Топузов, като създатели на нашия музей, също са събирал шевици от началото на 20 и края на 19 век. Те са запазени в музея. Каталогът е възможност да съберем за поколенията примери за народни шевици от времето на възраждане от края на 19 век“- каза за Радио Стара Загора главният уредник в отдел "Етнография" Венелина Илиева. Тя припомни, че шевицата винаги е присъствала в дрехите на българина, защото в народната ни култура съществува вярване, че само самодивите и съществата от другия свят носят неукрасени дрехи. Пътешествениците също се прехласват по народните шевици, има запазени описания - от чужденци, преминаващи през земите ни, които са били впечатлени от сокайните шевици по забрадките на момите в Централна България, с които те изглеждали като царици.
Още за символиката на шевицата можете да прочетете в публикацията „Ясно слънце, ситни звезди” от колекцията на Радио България.
Съставил: Венета Николова
Ако питате нашите сънародници кое е типичното българско ястие, отговорът в повечето случаи ще бъде: „Бобът”. Приготвен под формата на ароматна чорбица, на изпълнена с ухания на диви треви яхния или витаминозна салата, бобът е част от българската трапеза...
След повече от десетгодишен труд Томбул джамия отново привлича погледите със своето великолепие от времето на градежа си през 1744 г. Архитектурата на разположения в Шумен мюсюлмански храм е повлияна от ориенталския стил “лале”, включваща елементи от..
Адриана Будевска остава в историята на родния театър не само със завладяващата си изява в над сто роли, но и с един пикантен факт – тя първа сред българските актриси се осмелява да излезе на сцената в оскъдно облекло . Бъдещата театрална..