Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Фестивалът като професионално и емоционално преживяване

Завърши Шестият международен фестивал за маримба и ударни в Плевен

Тил Лингерберг, Василена Серафимова, Мариана Беднарска и Жан-Батист Льоклер

Международният фестивал за маримба и ударни инструменти е сред най-очакваните събития в културния календар на Плевен. Провежда се през година и е единствен по рода си у нас, а и на Балканите, по думите на организаторите му Августина и Симеон Серафимови, които не пропуснаха да благодарят за подкрепата на Националния фонд "Култура", както и на община Плевен – съорганизатор на събитието.

В рамките на около седмица участниците получават индивидуални уроци, занимават се активно с body percussion. Лекторите, които са и великолепни изпълнители, изнасят концерти. Достъпът до събитията е свободен за плевенчани и гости на града. Артистичен директор на фестивала е Василена Серафимова – първият наш перкусионист с втора награда на международния конкурс на ARD в Мюнхен и първа от Международния конкурс за маримба в Щутгарт, разбира се, спечелила е още редица престижни отличия.

Василена Серафимова
Василена от години живее в Париж, има активна концертна и преподавателска кариера, води майсторски класове на няколко континента. В Плевен известната перкусионистка представи новия проект „СамоДиви“, в който е заедно с Ина Кънчева – сопран.

Ина Кънчева и Василена Серафимова
Най-същественото от шестото издание на международния фестивал, Василена обобщи така:

„Тази година с нас беше трио SR9 от Франция – иновативни музиканти, представят оригинални транскрипции на класически произведения, правят на сцената истински музикален театър. Както и на предишното издание, предизвикаха взрив от аплодисменти, изнесоха интересни лекции. Жан-Батист Льоклер, първи перкусионист на Парижката опера, идва на фестивала четири поредни издания. Той е наш верен приятел, заедно с него сме артистични директори на Paris Percussion Group. Участниците работиха и с Мариана Беднарска. Тя е от Полша, живее в Швейцария, много атрактивна като изпълнител, току-що спечели втора награда на Женевския международен конкурс. Откритие за самата мен е Тил Лингерберг от Швейцария, с трета награда на същия конкурс. Неговият поглед към перкусиите е колоритен, представи съвременни пиеси. Аз също преподавам. Радвам се, че независимо от несигурността и постоянните промени в тази специфична година, успяхме. Поради забраните около корона вируса в последния момент се отказаха участниците от Бразилия, Боливия, Гърция, Италия, Канада, останаха само представители на Франция, Швейцария и България. Много съм щастлива, че всичко мина успешно, децата научиха много. Имаше дни с по четири урока, работиха интензивно, получиха много информация, която тепърва ще осмислят.“

Репетициите и уроците се проведоха в Центъра за работа с деца, разположен в красивата Градска градина, на метри от фонтаните и прочутата водна каскада на Плевен. А откритата сцена за концертите беше в красивия парк на Регионалния исторически музей. „Градът е красив, имахме много хубави условия за работа“ – казва Тил Лингерберг и продължава:



Бях поканен тук от Василена Серафимова, която е свързана с организацията на Международния музикален конкурс в Женева, аз съм лауреат от 2019 г. За пръв път преподавам по този начин и имам прекрасни впечатления от младите изпълнители. Не очаквах толкова високо ниво на музикалност, те не само свирят правилно текста, но имат сериозно музикално образование, което веднага се усеща при работа. Не съм идвал досега в България, но се надявам да го направя отново.“

Тил Лингерберг и Николай Иванов
„Всъщност, аз съм за втори път в България, предишния път участвах в Международния перкусионен конкурс в Пловдив - разказва Мариана Беднарска. - Беше първото международно състезание в биографията ми и истински повлия артистичната ми кариера. Срещнах много чудесни артисти, виртуози, запознах се с класически репертоар, което ми помогна по-късно да продължа да се усъвършенствам. Това не беше само едно перкусионно, но и човешко пътуване. Затова съм много щастлива да се върна тук като преподавател и да участвам в това впечатляващо събитие. Наистина съм възхитена от българските ученици и студенти. Те са на много добро ниво, свирят от цялото си сърце, дават наистина най-доброто от себе си – чудесни музиканти, но и чудесни хора, които с готовност се вслушват в съветите. Мисля, че в момента е златно време за перкусиите – репертоарът се увеличава, толкова млади артисти искат да създадат нещо ново. Затова се радвам, че участниците в Плевен работиха толкова отдадено.“



Последната вечер ученици и студенти свириха в различни формации, за да покажат какво са научили в часовете по камерна музика, водени от Жан-Батист Льоклер. Прозвучаха произведения от няколко епохи, аранжирани за маримба и различни ударни инструменти. Беше представена и body percussion пиеса, създадена специално за този наистина забележителен концерт, а младите инструменталисти видимо бяха наистина увлечени и мотивирани да творят заедно.


Снимки: предоставени от Фестивала, Албена Безовска

Още от категорията

Българската музикална култура зад граница

Изкуството на хора на софийските момчета с диригент Адриана Благоева беше връх в програмата на международния хоров фестивал „Гласовете на света” в Нанси, Франция. Празниците там се провеждат от 1979-а през две години и са крупно музикално събитие за..

публикувано на 06.11.09 в 11:42

Нови проекти на Пепи Писарски и група „Атлас”

Група „Атлас” е в българския ефир с нова песен. „Любовта е от Бога” е композиция на Пепи Писарски – един от основателите и главна движеща сила на състава вече 24 години. В момента „Атлас” отново са трио: Пепи Писарски, Веско Зарлиев и Силвия Секулова...

публикувано на 06.11.09 в 11:03

"Славеите на Българското радио" пеят вече 50 години

/документален филм за Детския радиохор с диригент акад. Христо Недялков/                                          След няколко месеца се навършват 50 години от основаването на Детския радиохор. Над две хиляди концерта в 32 страни на четири континента –..

публикувано на 05.11.09 в 12:31
Подкасти от БНР